Waar die twee takken omhoog groeien, zitten allerlei slapende knoppen. Dus als je ze knipt, en je laat van beide een klein stompje staan, dan zullen rondom die twee stompjes allerlei knoppen uitlopen. Ik zou degene kiezen die tussen die twee stompjes zou gaan groeien. Die kan dan de nieuwe stam worden en als hij verhout, kun je hem subtiel wat vorm geven. En hij trekt in de loop van de tijd die twee snoeiwonden dicht.
Ik vind een probleem met palmatums als ze hard zijn opgekweekt, de stam en takken grote internodien hebben gemaakt, waartussen ook na snoei geen nieuwe knoppen zullen ontstaan. Het enige wat dan helpt is terugsnoeien en kortere internodien kweken. Een internode is het stukje tak tussen twee bladeren. Hoe lang die worden kun je beinvloeden door hoe hard je de boom laat groeien en hoe je snoeit. Over het algemeen wil je bij bonsai zo kort mogelijk internodien. Bij een palmatum (bij alle acers) groeien de bladeren in paren, tegenover elkaar aan de tak net als bijv bij liguster, terwijl ze bijvoorbeeld bij iepen de bladeren links en rechts om en om groeien. Nieuwe takken groeien uit de plek waar eerst bladeren zaten en bij palmatum groeien de zijtakken dus in paren en bij iepen om en om. En in bonsai wil je eigenlijk nooit twee takken op dezelfde hoogte hebben. Dat heet bar branches. Een iep vind ik dus ook makkelijker te snoeien dan een acer.
Maar de optie van kobus is ook prima kwa beweging, en is wat minder drastisch.
Hier een plaatje wat moet illustreren wat ik bedoel met internodien. En een plaatje met mijn oplossing met de middelste tak. Gaat ff niet om de kwaliteit van virt:)