Ikzelf kijk niet naar de kalender en voer handeling uit als ze mij uitkomen, ongetwijfeld gestuurd door mijn ad hoc manier van werken.. Dus als de huidige ronde sneeuw en ijs van vannacht weer weg zijn, loop ik langs mijn bomen in pot, en bedraad, snoei en in sommige gevallen, verpot, ik zodra ik bij een boom aankom. Mijn bomen in de volle grond heb ik vorige week grotendeels gesnoeid, en die snoei ik in de zomer weer.
Vraag is: Wat denk je dat er gebeurd op het verkeerde moment. Zelf vermoed ik dat je meer risico op indrogen krijgt als je voor de winter snoeit, terwijl als je snoeit op het moment dat de groei er in komt, dit risico minder groot is. Maar ja.. ik weet het niet. Nooit echt structureel vergeleken.
Doodbloeden is in mijn ogen een fabeltje. Gaan ze bloeden? Ja. Is dat sap rijk aan suikers? Ja. Dat creeert een potentiele infectiehaard voor schimmels/bacterien. Aan de andere kant, door de hoge sapdruk zal je tot aan de wondrand knoppen in leven houden.
Daarnaast.. Als je in de winter snoeit, heb je veel energie in een kleiner stuk boom zitten: Grotere bladeren, langere internoden. Snoei je als de boom in blad zit, dan is er minder energie opgeslagen in de boom -> Minder snelle groei met kortere internoden?
Uiteindelijk.. Zelf je afwegingen maken op basis van tegenstrijdige info op internet van goedbedoelende amateurs