Onderwerp:

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52729

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Heeft dar zin om een den in de winter te bedraden en een paar maanden later weer te ontdraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52736

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Witte dennen bedraad je in de herfst als je nog meer werkzaamheden doet zoals oude naalden verwijderen etc. Dan is de sapstroom minder en dus minder kans op schade of scheurtjes die later voor problemen kunnen zorgen.
In t voorjaar ontdraden hoeft niet zolang er niets ingroeit. Zo snel groeien ze ook weer niet en gewoon goed in de gaten houden is prima.
Ik ondtraad ze vaak pas in de zomer kunnen ze nog even rustig vrij groeien en bedraad ze weer als t nodig is in de herfst.
in de herfst bedraden en maar even laten zitten heeft geen nut idd.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52737

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ik bedoel eigenlijk herfst, zeg nogal snel winter. Net alsof er maar 3 seizoenen zijn :lol: Het zijn ook geen extreme verbuigingen die voorlopig moeten gebeuren. Tijdspanne oktober-april ongeveer en dat is toch al een half jaar, zal genoeg zijn en zo niet laat ik die er nog even om zitten. Verkeerd bedraden kan inderdaad voor problemen zorgen zoals een tak die afsterft :whistle: . Liever in twee keer bedraden dan in 1 keer met problemen. En dennen die bedraad zijn scherm ik wat extra af in de winter, metaal gaat nogal snel afkoelen. Weet niet precies wat de reden van sterfte van de tak was maar ik ben er alvast wat voorzichtiger door geworden.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52738

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik laat de draad zitten zolang hij niet ingroeit. En idd witte den verdikt maar zeer langzaam.

Dat in tegenstelling tot bijv larix en de meeste loofbomen. Alhoewel ik ook larix heb die meer dan een jaar hetzelfde draad blijven dragen bij mij

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52767

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Trap schreef : Ziet er goed uit, wat ga je er nog mee doen?

En ik ben aan het nadenken oiver verpotten.. deze en zeker ook mn 5-stam-verbonden-wortel-witte-den moeten wel verpot worden denk ik. Maar dat doe ik liever onder begeleiding.... bij Lodder.

Dennen verpotten bezorgt me hartverzakkingen... Heb ook nog een yama sylvestris die ik na dit seizoen zou willen verpotten. jarenlang geen dennen gedaan, maar je kunt er als bonsaiist niet omheen...

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52782

• Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 122
Waarom zou je moeten verpotten Marcel?

Als de boom het goed doet en je nog normaal water kan geven zou ik niet verpotten. Ik bedoel als de grond geen water meer kan opnemen.

groet,
Oenes

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52783

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Oenes schreef : Waarom zou je moeten verpotten Marcel?

Als de boom het goed doet en je nog normaal water kan geven zou ik niet verpotten. Ik bedoel als de grond geen water meer kan opnemen.

groet,
Oenes

Ik ben helemaal geen verpotter. Naar mijn smaak wordt er hier op het forum veel te vaak verpot. Dat gezegd hebbende, moet het af en toe toch een keer gebeuren. Deze den kan nog wel een paar seizoenen mee, maar mijn verbondenwortelden had ik afgelopen seizoen al willen doen, maar is er niet van gekomen. Witte dennen lijden echt van teveel water en gezien de regenval dit jaar houd ik mijn hart vast.. En die den begint zich echt uit de pot te werken...

En alle dennen die ik ooit gehad heb, die dood gingen, was na verpotten...

Al die verhalen over het 'bare rooten' van dennen en oude yamadori in het bijzonder... IK durf het niet...

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52788

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

marcellucas schreef : En alle dennen die ik ooit gehad heb, die dood gingen, was na verpotten...
Al die verhalen over het 'bare rooten' van dennen en oude yamadori in het bijzonder... IK durf het niet...

Dat herken ik wel. Dennen en verpotten.. Dat is een vaardigheid die ik niet beheers.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52790

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
hoe ging je te werk bij het verpotten? Hoe lang na het verpotten gingen ze hemelen? En wat bedoel je met verhalen van 'bare rooten'?

Ik heb zelf eens een den gehad die wat 'geler/lichtgroen' ging uitslaan na verpotten. De naalden kwamen pas na maanden weer mooi groen. Dus hoor wel graag verhalen waar het mis gegaan is, een ervaring die je liever zelf niet opdoet. Kan het wel verstaan als je zo een paar dennen verloren hebt met het verpotten dat je het zelf niet meer wil gaan doen.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52792

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Trap schreef : hoe ging je te werk bij het verpotten? Hoe lang na het verpotten gingen ze hemelen? En wat bedoel je met verhalen van 'bare rooten'?

Ik heb zelf eens een den gehad die wat 'geler/lichtgroen' ging uitslaan na verpotten. De naalden kwamen pas na maanden weer mooi groen. Dus hoor wel graag verhalen waar het mis gegaan is, een ervaring die je liever zelf niet opdoet. Kan het wel verstaan als je zo een paar dennen verloren hebt met het verpotten dat je het zelf niet meer wil gaan doen.

De laatste keren dat ik een den verpotte, heb ik bijna niets aan de wortels gedaan... in het vroege voorjaar, zoals al mijn bomen. De allerlaatste keer werd ik overigens niet gewaarschuwd door de workshopleider, dus die vond iig dat het op dat moment kon. Dennen gaan niet meteen dood, maar als je je bomen kent, merk je als er iets mis is... de knoppen gingen niet schuiven... verkleuring van de naalden baart me niet zo'n zorgen, maar verdroging wel... en als alles droog is, issie wel dood.... Kan zijn dat ik te kort voor verpotten nog een (bij nader inzien te) zware ingreep heb gedaan...

Bare rooten... oa Graham Potter hoor ik zeggen dat je yamadori op een gegeven moment moet bare rooten om alle oude grond te verwijderen. Bij de yama die ik op Noelanders heb gekocht is me verzekerd dat dat al gedaan is, maar na nadere inspectie waag ik dat te betwijfelen... Vandaar dat ik die onder begeleiding wil verpotten... heb dit jaar niets anders gedaan dan wat kaarsen gehalveerd.... Ook zegt Graham Potter altijd dat de pot 'absolutely chockfull of roots' is, nou dat heb ik bij mijn dennen nooit gezien. Een den kan prima toe met één wortel...

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts