Hier de larix die ik laatst bij de Bjorn Bjorholm workshop bij Yannick bij me had.
Paar jaar geleden gekocht bij -jawel- Ruud Lagas en ik was meteen verliefd op de rauwe ongetemde schoonheid van de boom. Ik wilde er eigenlijk helemaal niets aan doen, maar ja, een paar stukjes draad verder had hij toch een vorm.
Ik wist meteen dat in mijn eerste ontwerp de top een probleem zou worden omdat hij niet de hoofdstam is, maar een zijtak van de hoofdstam die steil omhoog groeit. Dat zou afgeschoten worden door kenners dus ik was huiverig om hem te laten zien. En inderdaad Bjorn zei ook meteen: die moet weg. Maar hij had ook een alternatief dat ik zelf nog niet gezien had. Ik was bang dat als ik de top zou weghalen, er geen harmonisch geheel meer te maken zou zijn van de twee stammen. Maar door de planthoek te veranderen en de kleine stam met spandraad dichterbij de hoofdstam te brengen, lukte dat toch.
De top kan strakker, maar daar was de draad ernstig ingegroeid , dus dat mag ff uitrusten. Prachtig zijn larixen toch in de lente