Hallo Dea, het zijn in ieder geval bomen waar ik lekker aan kan werken. Ik zie juist in de eerste wel leuke mogelijkheden. Iets kantelen, de hoofdstam iets naar beneden bedraden en een drie of vier horizontale etages met loof..
Wat ik bedoel met " zwak" en " sterk": ik weet dat pinus apicaal dominant is dus de meeste energie naar de top of toppen. Ik spreek echter bij de top of dichter bij de stam liever van resp nieuwe groei en oudere groei. Deze oudere groei, dichter bij de stam, vaak naalden van 3 jaar oud, moeten nu verwijderd worden. Dit loof verwijderen kan echter alleen in de sterke en medium zones. Hier bedoel ik dan weer mee dat dit meestal de toppen zijn die de meeste energie krijgen. Het kan echter ook zijn dat er toppen zijn die - ondanks apicale dominantie - minder energie krijgen en dus ook minder nieuwe scheuten, knoppen etc. Van deze zwakke zones moet je nu juist afblijven.
Ik wil dus de oudere naalden plukken, dit zijn inderdaad de naalden dichter bij de stam. Maar wat wanneer er geen duidelijke zones zijn maw elke nieuwe groei op elke scheut kenmerkt zich met nagenoeg evenveel energie?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben....?