DirkD schreef : Mooie den, mooie progressie. Een van de mooiste bomen voor bonsai!
veel plezier hiermee en blijf posten!
Groet
Dick
Wellicht dat het posten even wat minder wordt inzake deze Pinus.. Niet lang na de laatst genomen foto's werden de naalden wat wittig/bruinig. Aanvankelijk vooral boven de jin rechtsonder dus ik dacht wat te enthousiast te zijn geweest met het brandertje
Echter verspreidde de naaldverkleuring zich ook naar boven, in mindere mate op het loof van de karaktertak. Knoppen zijn klein, niet echt sterk ontwikkeld, maar vooralsnog put ik hoop..
Ik heb - omdat het wortelgestel er niet super uit leek te zien - de den verpot in een grotere pot met akadama en bims 50-50. Daar de den in augustus bij Lodder was aangeschaft heb ik hen toch een mail gestuurd, daar we allemaal weten dat een ziekte reeds langere tijd aanwezig kan zijn voordat het zich manifesteert.
Lodder reageerde adequaat, wilde met me meedenken, boden ook aan de boom in hun winterverblijf te zetten. Maar ze waren het ook met mij eens dat meer dan ik nu al had gedaan, zij ook niet konden. Wel wilden ze eventueel op zoek naar beestjes die wellicht de oorzaak waren. Ik schat echter in dat - nu ik de boom net verpot heb - het meer schade zou berokkenen om de boom WEER uit de pot te halen en te gaan rommelen aan het wortelgestel. Ik ben dus verder niet op hun aanbod ingegaan.
Ik hoop over een x maanden meer te weten en hoop vooral activiteit in de knopontwikkeling te zien. Indien jullie mij nog kunnen adviseren, graag!