knoep schreef : met wat buigen en juiste takkensnoei een mooie literati ofwel een mooie formeel opgaande stijl.
Waarom denken mensen altijd dat elke boom met een beetje stam, maar zonder enige verjonging automatisch een goede kandidaat is voor een Literaat? Alsof een literaat een soort vuilnisbak is voor alle bomen die niet (nog) niet in aanmerking komen voor een andere stijl (dichtbijgezicht). De waarheid is dat het belangrijkste aspect van een literaat een indrukwekkende stamverloop is. Een boom die dit niet heeft zal in mijn ogen dan ook nooit een overtuigende literaat worden.
Maar al te vaak wordt deze spanning (kunstmatig) gecreëerd door het aanbrengen van een shari. Of worden ze gestileerd als boom waarbij de bliksem heeft ingeslagen en opnieuw is gaan uitlopen. Ik heb deze boompjes inmiddels wel gezien.
Mijn advies is: Kies een nieuwe leider, neem deze boom in het voorjaar fors terug. Laat hem vervolgens een paar jaar vrij groeien en neem hem weer terug. Ga dan pas nadenken over styling. Ik denk dat de boom dan in de toekomst een veel overtuigendere bonsai zal zijn. De boom heeft een mooi nebari en forse stam.
Geduld is een schone zaak! Zeker bij bonsai.