Deze boom behoort zeker bij de betere op de tentoonstelling. Ik gaf hem als voorbeeld voor styling voor een rechtop gekweekte boom met veel dood hout. Er is weinig kans dat iedereen zomaar tot dat mooie resultaat komt door een plant een aantal jaren te laten groeien en tijdens de opkweek en bij de uiteindelijke vormgeving dit voorbeeld voor ogen te houden. Er is o.a. ook echt talent nodig en geluk dat de boom ondanks de zorgen op de goede wijze ontwikkelt.
Als men echter zelf wil vormen moet men ergens beginnen. En je kan beter goede bomen als voorbeeld nemen. Ik vind dat kittyvlekkie al een goede ontwikkeling heeft doorgemaakt. Van zeer impulsief: "Ik heb wat geknipt, wat vinden jullie ervan?" tot "Ik voel me nog niet bekwaam een literatie te vormen kunnen jullie advies geven?" en nu ook het inzicht en de bereidheid planten over een langere periode (jaren) te begeleiden voor hij aan de echte vorming begint. Over dat knipwerk, ook van andere beginners, dacht ik dikwijls:"Had je niet beter eerst raad gevraagd en dan geknipt!" Er is een goede evolutie dus.
Velen onder ons willen zelf bomen vormen en dat kan alleen als je in jaren denkt. Maar men moet er wel mee beginnen. En inderdaad de "drang om te knippen" en alles op korte tijd te realiseren leren beheersen.
Dus liever een positieve stimulans dan terughoudendheid.
Kittievlekkie: ga ervoor, weet dat het over een lange periode gaat maar je zal onderweg nog veel leren, zodat je zelf kan bijsturen.
Ik heb wel de vraag waar sta je zelf over 20 jaar, heb je dan zelf een tuintje of kan je nog beroep doen op de huidige plaats. Weet dat je in een grote vijvermand mogelijks wat aangepast ook verder kan vormen.