daar valt zeker iets van te maken,
taxus kan heel goed,
bovendien heb je genoeg loof, ook veel lage takken.
alleen wortelvoetje eens goed bekijken, maar zo te zien heeft de boom potentie om als bonsai verder door te gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie
zal ik de boom dwingen om een compact wortelstelsel te maken(schop om de boom heen de grond in)?
en heeft iemand een idee hoe hij eruit zou kunnen zien?
ik vind literati's mooier dus ik denk dat ik literati ga proberen.
hoeveel hoger zou deze boom nog moeten worden?
Hoger ??
Ik zat meer te denken aan lager.
Maar ik denk dat Knoep bedoelt, dat je hem nog laat staan om wat dikker te worden, niet hoger (dat gaat er uiteindelijk toch weer af)
een compact wortelstelsel is uiteraard nodig om ook een betere en fijnere vertakking te krijgen, dus ja.
dat bedoelde ik eigenlijk, zou een shabamiki taxus iets zijn of is hij niet geschikt? ik denk dat ik nog te onervaren ben daarvoor.
in het voorjaar ga ik de wortels beetje snoeien met de schop, zou het goed zijn om een tegel onder de boom te leggen zodat de wortels niet de diepte in gaan?
om een mooi compact wortel gestel te krijgen kan je hem ook even uitgraven en dan een bord van een oud servies in de grond leggen en daar de boom op.
zo dwing je de boom om zijn wortels horizontaal te laten groeien en niet verticaal. altijd handig om daarna in een potje te zetten.
voor een literatie is het niet altijd noodzakelijk om een mooie nebari te hebben omdat deze meestal bij deze stijl toch onder het grond oppervlakte blijft.
dus aan jou de keuze.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie