kittyvlekkie schreef : ik doe de hele achtertuin sinds ongeveer 6 jaren en 4 echte jaren, dus ik denk dat ik genoeg ervaring heb om planten in leven te houden. ik was al geestelijk volwassen op mijn 14e(ik denk teveel over filosofie) maar ik wil met een schone lei beginnen door mijn gemaakte fouten, vergeving is een nobel ding om te doen.
Ten eerste:
er valt niets te vergeten, je hebt niets fout gedaan en je hoeft je nergens schuldig over te voelen.
Dat je een tuin onderhoud en daarin planten in leven houdt, is mooi op zich, maar bij bonsai komt veel meer kijken. De uitdaging ligt er juist in, dat bij bonsai de bomen in potten staan en dus veel kwetsbaarder zijn. De watergift moet geregeld worden, het voeden moet goed gebeuren, het onderhoud, energieverdeling, een pot kan snel uitdrogen of juist te lang nat staan, potten en dus ook wortels kunnen bevriezen in de winter etc etc.
Bij al deze zaken hoef je je met bomen en planten in de volle grond in de tuin geen rekening te houden en in principe hoef je bij planten/bomen in de tuin eigenlijk helemaal niets te doen, en ze blijven in leven.
Doe je bij bonsai niets, of juist teveel, dan kun je hem om zeep helpen.
Ik denk dus dat alex (en ikzelf ook) dat bedoelen, dat je je eerst moet concentreren om het in leven te houden van een boom in pot, een bonsai. Dat is de basis: het in leven houden, de watergift, het voeden, het verpotten.
Afgelopen winter was echt heel raar en vrij extreem, met veel uitersten (januari vrij warm, sommige bomen liepen al uit, en toen in december extreme vorst meerdere dagen achtereen) Zelfs mijn mentor met +35 ervaring op bonsai gebied heeft toen iets van 40 bomen verloren !!! Dus denk er niet te makkelijk over: "de planten in de tuin leven nog, dus bonsai lukt me op dezelfde manier en met dezelfde verzorging ook wel".
En tot slot:
geestelijk volwassen op je 14e lijkt me heel sterk.