Zo, wat een lijst discussie, en nog maar zeer weinig over het hoe en waarom en wat qua bomen in de volle grond zetten.
[off-topic]Ik maak nog een opmerking vuil aan de eerdere discussie: Kitty: Ik ken je plek, ben er zelf geweest. Wees jezelf, en negeer de gevoelens om jezelf te moeten verklaren. Dat is nl niet nodig. Iedereen is anders, en iedereen is zichzelf. Zodra je dat besef hebt bereikt, ben je echt mentaal volwassen. Een les die sommige mensen pas zeer laat in het leven bereiken, en dus continue bezig zijn met de vraag: Wat vinden anderen van mij...[/off-topic]
De planten die je daar hebt staan zijn echte zaailingen. Ideaal om mee te beginnen als je jong bent, en nog een leven vol groei hebt om de plant te vormen en stylen zoals jij wilt. Echter, om zover te komen dat je een bonsai hebt, moet de plat eerst volwassen worden. Een bonsai is, zoals je waarschijnlijk weet, veel meer dan een plantje in een pot. De plant moet een bepaalde ouderdom uitstralen (Maar hoeft niet zeer oud te zijn!).
Volwassenheid van een boom wordt onder andere bereikt door een relatief zware stam met stevige wortels te kweken. Immers: Wie heeft er ooit een 200 jaar oude eik gezien van 40 meter hoog met een dun stammetje? Door een in verhouding dikke stam komt snel het gevoel van ouderdom. De sterke wortels die door groei boven de grond zijn gekomen dragen hieraan bij.
Daarom worden planten vaak eerst in de volle grond gezet. Door de ongelimiteerde aanwezigheid van grond om de wortels voedsel te laten vergaren kan de plant snel groeien. Er is reeds vele malen bewezen dat planten die groei veel beter doen in de volle grond dan in een pot. In hele grote potten (Zeg: Een specie-kuip voor jouw zaailing) zal minder groei tonen dan in de volle grond. Dit door betere temperatuur, vochthuishouding van de grond dan in een bak. Door de plant bloot te stellen aan weer en wind gebeurt er nog iets anders: De wind vormt een extra belasting op de wortel en stam. In reactie hierop, zal de boom extra groei in wortels en stam zetten. Ze worden zwaarder.
Als richtlijn wordt voor bonsai vaak een verhouding van stamdikte tot boom hoogte aangehouden van 6:1 a 12:1. Dus: een stam van 1 cm dik net boven de wortels resulteert in een maximum hoogte van 12cm voor je boompje.. Als je jouw taxus zaailingen pakt, en opmeet, kom je op een stam van 2-4mm dik Dus een boompje van max. 2 1/2 cm hoog. Zelfs als je een mame wilt creeeren heeft je boom nog veel groeien voor zich!
Zoals eerder gezegd: Ik heb wel een Larix voor je; Deze groeien heel hard, en daar kan je al snel wat mee vormen ed. Deze Taxus zou ik in de volle grond zetten. Lekker mesten. Veel zon. Alle planten die inheems zijn in Nederland kunnen de vorst moeiteloos hebben. In de meeste gevallen moeten ze zelfs vorst hebben om te overleven. Ga geen kapjes ed om de planten zetten. Het risico van schimmels & insectenvraat aan je planten is veel groter dan dat van een goede vorst. Mocht er opeens in het vroege voorjaar een strrenge vorst periode komen (Zoals afgelopen jaar Feb) dan kan je altijd nog besluiten een berg blad er overheen te storten (Ik heb compost van de composthoop in een emmer in de schuur staan, speciaal voor dit doel). Na de vorstperiod weer weg halen. Zoek even op "gaat mijn larix dit overleven" en je kan zien hoe een van Larixen een zware winter heeft gehad, en hoe die terug gekomen is.