[Hoe zou dat dan het bodemleven ten goede komen? Wat gebeurt er botanisch dan?
Als je organische grond hebt, zet het bodemleven de grond om in opneembare elementen voor de boom.
In een onorganische grond, zit naar mijn mening ook gewoon bodemleven in, alleen is er 'nagenoeg' geen matriaal in om om te zetten in iets bruiksbaars voor de boom. Dus kan me voorstellen vergeet je te bemesten, dan heeft de boom altijd nog wat aan de boomschors in het substraat.
Ik noem alleen even het voorbeeld van Stikstof meststoffen die b.v. in vloeibare voeding zit. De eerste twee moeten door het bodemleven omgezet worden naar andere elementen.
Stikstof Ammonium (ammoniumstikstof) --> wordt omgezet door bodemleven in "Stikstof Nitraat"
Stikstof Ureum (ureumstikstof) --> wordt omgezet door bodemleven in "Stikstof Ammonium"
Stikstof Nitraat --> kan direct door de plant worden op, kost +/- 20a25% photosyntesys. En alles wat de plant kan opnemen wordt direct opgenomen, ongeacht of de plant het nodig heeft of niet. (verbranding tot gevolg)
Ammoniumnitraat --> kan ook direct opgenomen worden. bevat zowel het kation (NH4+) als het anion (NO3−) stikstof.
B.v. Peters 20-20-20 kunstmest, is direct opneembaar, daar hoef je dus geen bodemleven voor te hebben.