Hallo Panda,
je bent lekker enthousiast bezig, goed zo daar leer je alleen maar van.
Er zijn heel veel vragen en suggesties in deze topic naar voren gekomen, waarvan ik er in ieder geval een aantal wil belichten..
buxus: -groeit ook op ouder hout, de energie moet ergens heen
-het vormen van takjes kun je aanvoelen door ze een keer te proberen te buigen met je vingers, gaat het makkelijk, OK. Moeilijk, niet bedraden en op
een geschikt punt net boven een nieuw takje af te knippen wat wel de goede kant opgroeit en verder laten groeien.
Kijk eens op een bonsai-site hoe een bosje gemaakt wordt en wat voor eisen er aan gesteld word.( o.a. kleine boompjes aan de achterzijde van het bosje om diepte te creeren en niet vooraan. en als je dikkere en langere boompjes hebt, die in het midden en vooraan van je compositie plaatsen en zoals ik geloof door Orror ook al gesuggereerd is, de boompjes op een verhoogd grond-gedeelte in de schaal te zetten
Ik begrijp dat je zo snel mogelijk een bosje wil maken, maar ik denk zelf dat je boompjes iets rijper/volgroeider mogen zijn, dan kun je ook beter bepalen wat de voorkant van zo'n boompje moet worden in de hele compositie
Laat de wortels zeker niet in elkaar matten, want als je straks je bosje in een echte bonsaipot wil plaatsen, krijg je ze moeilijk los. .
Ik zou ze eerst een paar jaar individueel en zeker niet te dicht bij elkaar in een bak of grote pot planten, zodat ze meer takken en loof en dikte kunnen krijgen.
Als voorbeeld; Ik heb zelf een yamadori van enkele tientallen jaren oud die nog steeds (ong. 10 jaar) in de volle grond staat om z'n wortelpartij beter te laten worden.
Bonsai is een geduldkwestie. Tenzij je niet al te hoge eisen wil stellen.
Bonsaigroeten van Joop en succes met je hobby