Ik sluit me aan bij marco's vraag 'íets van opgestoken?'
Ik heb in de 10 jaar dat ik aan bonsai doe een hele hoop planten en bomen uitgegraven waarvan ik dacht dat het erbij hoorde en dat alles wat ik aanraakte in een bonsai kon veranderen..... dat lukt dus niet haha.
Wat ik geleerd heb is dat timing van het uitgraven en kennis van de soort van essentieel belang is bij het slagen.
Durf nu te zeggen dat vroeger 20% het overleefde en niets uitgegroeid is tot bonsai en nu zeker 90% het overleefd en ik er in de jaren al een paar mooie als pre- bonsai verkocht heb en weggegeven.
Als je de groeiwijze kent en weet hoe een plant reageert na een handeling maakt dat alles een stuk makkelijker en leuker. ook.
Bijv een buxus super makkelijke plant alleen zie ik dat de post al 4 maanden geleden is uit februari. Dat is in mijn ervaring te vroeg om buxus uit te graven.
Het zijn hele trage groeiers en ze komen in het voorjaar ook heel langzaam op gang.
Zelf graaf ik buxus in mei als het warmer is en juni uit.
En ook alleen als je ziet dat ze op gang gekomen zijn en er knoppen en/of groei verschijnt.
Als ze te ver uitgelopen zijn of moeilijk opstarten laat ik ze staan.
Als ze actief zijn en je snoeit ze in verhouding met de kluit terug gaan ze ook vanwege t warmere weer makkelijker en sneller wortels aanmaken.
Beetje beschermen tegen de warme zon en harde wind en af en toe lekker misten.
Je zult zien dat met een gezond gegroeid wortelgestel in het ene jaar er het jaar erop overal nieuwe groei verschijnt.
Oh en maak niet dezelfde fout als ik vroeger, graaf vooral niet alles wat je ziet uit om het uitgraven in de hoop dat t wat word zonde van je tijd en de dode planten..