RemoRobin schreef : Hoi Teun,
Ik lees net over het verkleinen van naalden bij Dennen met 6-Bap.
Ik heb het even opgezocht, je kunt het gewoon online aanschaffen.
Kun jij hier iets meer over vertellen, hoe te gebruiken, welke verhoudingen?
De werking en de tijds duur dat je daadwerkelijk kleinen naalden op een Den krijgt.
Alvast bedankt.
Nee dat kan ik niet, omdat ik niet weet welke verhoudingen en welk gebruik het beste zou werken. Dat zou ik graag geprobeerd zien. Maar ook ik heb geen bomen die ik daarvoor wil opofferen. In kruidige planten is het effect gelijk van aard; kleiner blad, meer vertakkingen, gedrongen groei. Precies wat we in bonsai zouden willen; een reus in het klein.
6-bap is niet alleen effectief op vruchten, het zorgt voor meer scheutvorming, kleinere en gedrongen groei en een bossiger resultaat ten opzichte van onbehandelde planten. De wikipedia is erg kort in die beschrijving en schiet in mijn ogen erg tekort.. De toepassing op vruchten is tegenwoordig ook minimaal namelijk, er zijn veel betere stoffen voor dat doel beschikbaar. De wikipedia in andere talen is veel uitgebreider.
Je zult voor interessante weetjes in de literatuur moeten duiken; in de weefselkweek kunnen ze dennen vermenigvuldigen in potjes van enkele centimeters hoog. Dat betekent dus dat zowel de naalden als de internodes in die beperkte ruimte passen. Daarvoor moeten ze klein zijn. Onbehandeld krijgen ze hun originele formaat weer terug na verloop van tijd.
Over natuurlijk en niet natuurlijk kunnen we verdeeld blijven; in de natuur staat een boom niet in de akadama, in de natuur bestaat geen stekpoeder, in de natuur gaan bomen dood door allerlei toedoen, er is diervraat, er is geen verplaatsing, er is geen styling en geen koperdraad, er zijn geen potten en geen vast waterregime. Bonsai is geen natuur, en eenieder die dat wel beweert verzoek ik vriendelijk om te laten zien hoe ze dat doen zonder externe middelen en technieken. Ik wil namelijk best graag dat mijn bomen zichzelf snoeien, binden, bemesten en bewateren, maar ik heb geen idee hoe ik de natuur dat voor mij kan laten doen. Dat neemt echter wel de complete hobby weg. We
simuleren de natuur in het klein, daar kan ik in komen, maar hoe verder deze hobby evolueert, hoe kunstmatiger het wordt. De amerikanen kweken al deels onder LED verlichting. Ik lees dat veel mensen hun bomen afschermen voor de kou als het vriest om takken te beschermen, of zelfs de hele boom, terwijl de natuur ze helemaal kapot zou maken. Hoe is dat wel acceptabel als natuurlijk, maar een vloeistof met hormonen toevoegen niet?