AlexW schreef : slecht onderhouden? natuurlijk.. zoals ook elke modale mens meteen weet dat zulke bomen geent worden en dat de mogelijkheid zou bestaan dat dit kan gebeuren...
*sarcastische modus weer af*
NU weet ik dit wel.. en had ik dit kunnen zien bij aankoop van de boom vorig jaar had ik wel een ander exemplaar genomen.. maar zoals gezegd stonden er op dat moment weinig bladeren aan en is me pas bij het uilopen van de knoppen dit jaar duidelijk geworden dat dit aan andere cultivar is dan de butterfly..
Ook in het geval dat je er niets vanaf wist is het wel erg makkelijk het tuincentrum de schuld te geven en te zeggen dat de ent slecht is, terwijl je eigenlijk gewoon zelf slecht geinformeerd was. Natuurlijk had het tuincentrum de ogen open moeten houden en de uitloper er al lang af moeten halen. Maar goed. Dat is ook slecht onderhoud. Met de ent zelf is niets mis.
Als je hard roept dat de ent slecht gezet is, en dat wel te verwachten was bij tuincentra, dan geef je het idee af dat je duidelijk weet waar je het over hebt. En voor je het weet krijg je hordes mensen die gaan roepen dat je op tuincentra geen geente bomen moet kopen. Lijkt me niet zo netjes, aangezien elke ent uit kan lopen.
Sterker nog: Als je de boom voor bonsai gekocht hebt, neem ik aan dat je je even verdiept hebt in Acers. Het formaat dat je daar hebt staat heeft daarbij een paar centen gekost, verwacht ik (Ik zie de wat grotere acers al snel voor 100+ euro weg gaan. Dan had je kunnen lezen dat heel veel aceers geent worden, en dat deze minder geschikt zijn voor bonsai. redenen hiervoor zijn:
- De entplek is meestal minder mooi
- Je loopt een groot risico op verschilende verdikkingssnelheden tussen beide soorten
- De bast is verschillend
- Je kan ze niet makkelijk terugsnoeien (Groot risico op uitlopen van de onderstam, ipv de ent)
- Bij vormen is er een groter dan normaal risico op breuk ter hoogte van de ent
etc.
Vandaar mijn reactie.
Hou er rekening mee dat ook in de kroon zelf takken kunnen onstaan die geen tekening hebben, en terug geslagen zijn naar de wilde variatie. Deze wildgroei takken moeten ook zorgvuldig weggenomen worden, omdat ze veel jkrachtiger groeien dan de gemarmerde variant, en zo de kroon kunnen gaan overnemen.