Deze taxus stond bij mijn vader in de tuin, ongeveer 30 jaar oud. Mijn vader wilde hem wegdoen , maar toen ik de stam eens nader bekeek kon ik niet anders dan hem aan te slaan om als bonsai verder te leven. Ter referentie: ongeveer 2 meter hoog en zeker een meter in diameter. Altijd in die vorm gesnoeid geweest dus alle loof langs buiten en niks vanbinnen.
Omdat ik alle tijd had heb ik het dan ook maar volgens het boekje gedaan: begin Juli 2020 de boom drastisch kortgewiekt, er stond zo goed als geen loof meer op.
Drie weken later stond hij al vol knoppen, en tegen het einde van het groeiseizoen uitlopers van meer dan 20 cm.
Zoals gezegd had ik alle tijd, dus het ideale moment afgewacht om hem uit te graven. Begin april was het zo ver: 3 uur gewerkt om hem met behulp van mijn zoon op te graven en uit het gat te heffen. Gezien we een redelijk grote wortelkluit wilden houden was hij net draagbaar met 2..
Thuisgekomen en de wortelkluit nog een beetje uitgekamd en ingekort omdat hij niet in de grootste cementkuip die ik had paste. Opgepot en nu mag hij aansterken zolang als nodig alvorens er aan te beginnen. Mijn eerste idee is veel dood hout en weinig takken , maar goed, dat zien we wel als ik er eens aan begin. Is in ieder geval weer een leuk 10 jaren project.