Mijn eerste idee was deze een jaartje te laten staan om zeker te zijn dat hij goed hersteld was van zijn verplanting.
Hij heeft eigenlijk geen moment stil gestaan, en heeft op die 3 maanden uitlopers van 30 cm gemaakt, wat resulteerde in een grote groene bol. Een week of twee geleden dacht ik laat ik eens even kijken hoe soepel dat die uitlopers nog zijn en hoe ze ontspringen. Een groot aantal recht omhoog, of van onder de takken waarbij het al bijna onmogelijk was om ze nog een beetje horizontaal te plooien zonder te af te scheuren.
Dus maar eraan begonnen: alles wat verticaal vertrok vanuit de stam/tak er af, alles wat ik niet kon gebruiken ook en al de rest losjes bedraad en wat richting meegegeven.In totaal een dikke emmer scheuten eraf gehaald. ( ben vergeten een foto te trekken voor ik begon) Een paar takken ook al de bast van verwijderd. Heeft me toch in totaal een uur of 10 gekost, gespreid over 2 weken. Ziet er wel dadelijk anders uit.
Dit is nog niet het finale ontwerp maar gaat toch al in de richting die ik voor ogen heb. De onderste helft zit al redelijk goed, de bovenkant twijfel ik nog: ofwel een "klassieke" apex vanuit die ene dikke stam die omhoog gaat, ofwel een gejinde bovenkant met de takken errond redelijk vlak ( als een afgebroken top), ofwel een combinatie van beide samen met het tweede hogere deel/stam. Het takje wat er nog uit steekt ga ik laten groeien om later evt een grote uitstekende dode tak van te maken- kan altijd nog weg gehaald worden