Beste G, als het bekend is wat de bredere gedachte is achter bonsai, is het wellicht handig om niet een Wikipedia pagina aan te halen om te laten zien wat bonsai is. Het aantal mensen wat zich op fora als deze aanmeldt dat dat niet beseft is immers legio. En als je je niet bij een vereniging gaat melden met een Ginseng.. Waarom wel op een forum waar de mensen elkaar niet in het gezicht kunnen kijken, en een indruk snel is gewekt?
Maar goed. Terug naar de inhoud.
Aangezien Ficussen tropische planten zijn, kan je eigenlijk altijd aan de slag met deze planten. Ze kennen weliswaar periodes van snelle groei, en periodes van rust, maar in geen van die gevallen staan de interne processen stil, zoals je dat bij planten hebt die in de nl winter buiten staan. Het staat je dus vrij om het te doen wanneer het jou uitkomt.
Bij mijn ficussen heeft het mijn voorkeur om dingen te doen op momenten dat de bomen sowieso van standplaats wisselen: Als ze in het voorjaar naar buiten gaan verpotten (En dan een week in de kas te zetten om ze wel warm te hebben, buiten) want in de zomer verwacht ik de sterkste wortelontwikkeling. Snoeien en bedraden in het najaar, eventueel in combinatie met bladsnoei: Bij het naar binnen halen hebben diverse ficus soorten de neiging veel blad te laten vallen, als gevolg van veranderende standplaats & luchtvochtigheid.