knoep schreef :
Auk schreef : Ze krijgen van mij het hele seizoen hetzelfde... geen wisselende NPK waarden. Lijkt me niet zo nodig.
Dit is nieuw. Dus jouw bomen mogen niet rustig opstarten.
Dat mogen mijn bomen helemaal zelf weten. Ik zorg er voor dat ze mest krijgen en ze kijken zelf maar wat ze d'r mee doen. Wat ze niet gebruiken spoelt vanzelf wel uit.
Moest ik van jouw zijn zou ik toch eens overwegen om tegoei op te zoeken hoe je moet bemesten hoor.
Waarom precies denk je dat ik dat nooit opgezocht heb? Ik heb er genoeg over gelezen - vanaf Michael Persiano met z'n Superthrive tot Walter Pall - die over Superthrive zegt:
"you can use Super Thrive, or you can pray a Rosary, or you can sing the International Solialistic Hymn in Russian to the tree. All threee are of about equal value. I prefer the last one."
Dit komt van zijn blog - en ik geloof zijn nuchtere benaderingen veel liever dan die van de zelfbenoemde profs, die aan hun eigen mengsel welhaast magische eigenschappen toekennen. Blog over voeding is hier:
walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2009/06/feeding-again.html
Mijn jeneverbes is opgegroeid in oude tuinaarde vermengd met potgrond, later vermengd met split, gevoed met pokon en coniferenmest. Klopt allemaal niks van uiteraard, volgens de 'kenners', maar de boom de afgelopen jaren krachtig uitgegroeid van een haast kale tak naar een al heel aardige bonsai - die elk jaar weer een beetje mooier wordt. Ja, ik heb daar foto's van.
Overigens vind ik de houding van eigenlijk best erg veel bonsai-liefhebers ronduit ergerlijk. Het lijkt verdorie haast wel een religie - waarbij ik blijkbaar nogal eens vloek in de kerk. Zal ik nog 'ns vloeken? Bladvoeding... ik doe het maar met weinig overtuiging. Voeding hoort door de wortels opgenomen te worden. Ik stop toch ook geen boterham in m'n r**t ?
En nog een: Geen stikstof in het najaar? Waarom niet? Van mij mogen ze het hebben.
Halve doses meststoffen? Niet bij mij. Liever nog het dubbele.