Onderwerp:

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22493

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 348
Je kan hier nu zeggen wat je wil, mazr ik vind het nutteloos om in september een meststof te geven waar stikstof inzit. Ook al spoelt het weg is een pk toch nog beter, gewoon omdat het pk gehalte hoger is dan bij een meststof als biogold. Wat alkeen maar tengoede van de boom komt.

Ook om te starten is vis emultie of zomermest in halve dosis beter voor de boom, zou bouwt hij langzaam zijn reserves op.

Maarja de biologen onder jullie zullen het beter weten dan de profs he. Ik neem de raad van die mensen aan en zie goed hie alles groeit bij mij en bij hun. Mss geen slecht idee om ook eens naar die mensen te luisteren ipv van ze weg te jagen. (Voor de duidelikkheid bedoel ik niet mijn eigen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22494

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Helemaal mee eens Knoep.

Ik luister zelf regelmatig naar wat Walter Pall te zeggen heeft, danwel wat hij geschreven heeft. Zelf vind ik dat hij altijd wel mooie bomen heeft, die het extreem goed doen en snel ontwikkelen. De meest bekende foto van een japanse esdoorn bonsai is van een van zijn bomen. Hier ene goed artikel van zijn hand over grond en besmesten/bewateren: walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2010/06/f...atering-english.html

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by leatherback. Reden: palls esdoorns toegevoegd

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22495

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Uiteindelijk maakt het merk niet uit. Maar ik weet uit eigen ondervinding dat een goed mestschema wonderen doet. En ook afwisseling van merken is ook niet slecht.
Maar ik praat wel over bomen in pot, niet over volle grond. Want daar heb ik geen ervaring mee.
Ik mest ook heel aggressief. Bij vloeibare geef ik zelf dubele dosisen om de week.maar ik weet perfect welke boom wat kan hebben bij mij.

Voor beginners is het ook niet makkelijk, weet ik ook. Maar het belangrijkste is je boom leren kennen. Daarna is bv water of mest geven kinderspel.

Mooie voorbeelden lb.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22496

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
overlaatst gevraagd aan een kenner ivm bemesting met bv "biogold"

"bemesten met Biogold is een beetje zoals jij tussen enkele maaltijden door wat chips zou eten.. een kleine snack waar je verder helemaal niet veel aan hebt, zelfs al leg je de pot vol.."

maar iedereen bemest natuurlijk volgens wat ie zelf het beste vindt en wat het beste past in zijn eigen schema

btw, heb me laten vertellen dat die onderste acer van Walter Pall gestolen is.. domme dieven dan wel.. is dan een beetje zoals de "Mona Lisa" stelen.. iedereen kent die boom en weet van wie die is..

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22497

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zolang de dief geen bonsai kenbers over de vloer krijgt en niet zo lomp is om er mee te gaan showen komt ie er mee weg he.moest het waar zijn natuurlijk.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22499

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 188
het is blijkbaar een andere.. maar toch...

walter-pall-bonsai.blogspot.be/2013/04/c...to-master-thief.html

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22507

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

knoep schreef :

Auk schreef : Ze krijgen van mij het hele seizoen hetzelfde... geen wisselende NPK waarden. Lijkt me niet zo nodig.

Dit is nieuw. Dus jouw bomen mogen niet rustig opstarten.

Dat mogen mijn bomen helemaal zelf weten. Ik zorg er voor dat ze mest krijgen en ze kijken zelf maar wat ze d'r mee doen. Wat ze niet gebruiken spoelt vanzelf wel uit.

Moest ik van jouw zijn zou ik toch eens overwegen om tegoei op te zoeken hoe je moet bemesten hoor.

Waarom precies denk je dat ik dat nooit opgezocht heb? Ik heb er genoeg over gelezen - vanaf Michael Persiano met z'n Superthrive tot Walter Pall - die over Superthrive zegt:
"you can use Super Thrive, or you can pray a Rosary, or you can sing the International Solialistic Hymn in Russian to the tree. All threee are of about equal value. I prefer the last one."

Dit komt van zijn blog - en ik geloof zijn nuchtere benaderingen veel liever dan die van de zelfbenoemde profs, die aan hun eigen mengsel welhaast magische eigenschappen toekennen. Blog over voeding is hier: walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2009/06/feeding-again.html

Mijn jeneverbes is opgegroeid in oude tuinaarde vermengd met potgrond, later vermengd met split, gevoed met pokon en coniferenmest. Klopt allemaal niks van uiteraard, volgens de 'kenners', maar de boom de afgelopen jaren krachtig uitgegroeid van een haast kale tak naar een al heel aardige bonsai - die elk jaar weer een beetje mooier wordt. Ja, ik heb daar foto's van.

Overigens vind ik de houding van eigenlijk best erg veel bonsai-liefhebers ronduit ergerlijk. Het lijkt verdorie haast wel een religie - waarbij ik blijkbaar nogal eens vloek in de kerk. Zal ik nog 'ns vloeken? Bladvoeding... ik doe het maar met weinig overtuiging. Voeding hoort door de wortels opgenomen te worden. Ik stop toch ook geen boterham in m'n r**t ?

En nog een: Geen stikstof in het najaar? Waarom niet? Van mij mogen ze het hebben.

Halve doses meststoffen? Niet bij mij. Liever nog het dubbele.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22509

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef :
Je KAN bonsai wel teveel mest geven [...] Overigens, kan het bij bladbemesting veel makkelijker mis gaan, en krijg je allerlei problemen (Zie: plantdiagnostics.umd.edu/level3.cfm?causeID=1113 ).

Dank je. Ik schreef al dat ik (overigens sinds kort) zonder veel overtuiging aan bladbemesting doe.
Per direkt ga ik het gebruiken als vloeibare mest, en gaat het direkt de grond in in plaats van op het loof :)

Laast bewerkt: Post by Auk.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22510

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Al je dan toch zo een kenner bent auk dan weet je goed genoeg waarom geen stikstof in het najaar. Ze nemen idu toch niet op omdat het niet nodig is dm Waarom zou je dan het nog geven ipv pk mest wat veel goedkoper is.

Als je toch niet overtuigd bent van bladmest waarom geef je het dan?

En de zelf verklaarde profs met hun top bomen en jaren ervaring hebbe zich al bewezen. WaT heb jij al verwezenlijkt., als zij toch niks voorstellen.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22511

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

knoep schreef : En de zelf verklaarde profs met hun top bomen en jaren ervaring hebbe zich al bewezen. WaT heb jij al verwezenlijkt., als zij toch niks voorstellen.

Een beetje nutteloze discussie aangezien we hier met amateurs tezamen zitten. Zoals ik al eerder aangaf: niet alle profis zijn het er over eens dat je continue je bemesting moet aanpassen aan de boom en/of het seizoen. Personen zoals Walter Pall geven gewoon wat voorhanden is, en in superconcentraties. En zijn bomen spreken boekdelen. Dus die methode werkt (ook).

Zoals met grondmengsels, zal bemesting een eeuwige discussie blijven. En de vraag wat een individu bereikt heeft, is niet zo relevant. Het gaat er om: wat werkt voor de persoon in kwestie. Als dat betekent dat je verschillende types mest gebruikt en verschillende concentraties door het jaar heen: Prima. En als anderen goede gezonde bomen hebben met het hele jaar door 2cm kippenmest op de potten, dan ook prima. En als sommige mensen vanuit een wetenschappelijke achtergrond een andere redenatie hebben dan mensen met praktijkervaring: So what!? Maakt dat de ene minder waard dan de ander? Ze kunnen elkaar juist aanvullen. Dus laten we elkaar 'uithoren', vanuit een standpunt: Wat jij doet, kan werken. Wat ik doe werkt ook. Waarom?

Kunnen we gewoon over de voor en nadelen van bepaalde meststoffen hebben, zonder hier weer over en weer elkaar te lopen prikkelen en uit te dagen? De eens doet het zus, de ander zo. En er is zoals bij alle dingen in bonsai, geen consensus over 'het beste'. Want dat is persoonlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, dea

Laast bewerkt: Post by leatherback.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts