Auk schreef : Dank je. Ik schreef al dat ik (overigens sinds kort) zonder veel overtuiging aan bladbemesting doe.
Per direkt ga ik het gebruiken als vloeibare mest, en gaat het direkt de grond in in plaats van op het loof
Ik heb maandag een chinensis pre-bonsai opgehaald bij iemand die zijn verzameling aan het uitdunnen was. Hij had net een week eerder een foto gestuurd van de plant, die fris en groen was. Als extraatje had hij de boom voor mij bladvoeding gegeven.. En bij ophalen zit de boom vol bruine vlekken, en beschaamd heeft hij een niet-goed-geld-terug garantie moeten geven op de plant. En dat bij iemand die al 40 jaar bezig is met bonsai, en de meest mooie bomen heeft staan. Voor mij zijn dat soort dingen genoeg reden om nooit bladvoeding te geven. Ik kan niet zien hoe de voordelen opwegen tegen de nadelen.
persoonlijk (heel belangrijk woord hier) zou ik nooit bladbemesting geven bij coniferen.. en zelfs bij mijn loofbomen zou ik dit niet snel doen (nog niet)
ik bemest gewoon van lente tot herfst met een algemene vaste organische mest (biogold of koemest) en geef 1 keer per week vloeibare mest bij..
bij de ene boom werkt dit beter dan bij de andere.. zo is de groei op mijn potentilla en fuji-kers explosief dit jaar.. terwijl andere bomen gewoon goed groeien..
AlexW schreef : zo is de groei op mijn potentilla en fuji-kers explosief dit jaar.. terwijl andere bomen gewoon goed groeien..
Zou graag een plaatje zien van jouw potentilla. Die van mij groeit namelijk wel maar niet explosief (Toegegeven, 6 maanden geleden stond die nog in gemeente plantsoen)
Ach ja ieder zijn ding bladbemesting of niet..
Ik doe het alleen bij mijn Dennen en Jeneverbessen en niet als of voordat de zon erop staat te knallen want dan verbrand idd de boel.
Zelf neem ik automatisch het advies aan van mensen met jaren ervaring en kennis daarom laat ik mij altijd goed inlichten voordat ik aan zoiets als bladbemesting doe.
Het advies laatst was om mijn witte den (zie een andere topic) bladbemesting te geven nadat ik hem bedraad oude naalden geplukt en verpot had.
Dit omdat zijn wortels nog niet volledig in staat waren meststoffen op te nemen en hem zo makkelijker door de verpotting heen te loodsen. Super advies hij heeft de verpotting goed doorstaan en nergens een moment gehad waar zijn groei stil heeft gestaan. Kaarsen zijn bijna helemaal uitgelopen.
Ook mijn Jeneverbessen lijken het prettig te vinden die zitten vol nieuwe scheutjes.
Dennen en Jeneverbessen nemen nou eenmaal ook voedingstoffen via de porieen in hun loof op.
O ja degene die mij het aan heeft bevolen heeft honderden prachtige bomen die allemaal bladbemesting krijgen al jaren lang en hij vertelde me dat je na 8 weken versteld zal staan van het verschil en resultaat.
Ieder zijn ding maar ik blijf het doen het doet bij mij meer goed dan kwaad.
AlexW schreef : ik bemest gewoon van lente tot herfst met een algemene vaste organische mest (biogold of koemest) en geef 1 keer per week vloeibare mest bij..
Gebruik je zowel vloeibaar als vaste mest tegelijkertijd voor een boom? Is dat niet een overdosis?
Klopt Chris Een parViflora heeft nu eenmaal niet veel mest en water nodig. DUs dbladmest doet hem wel goed. Een sylVestris daarentegen heeft graag water em veel mest. Door een pinUs bladmest te geven kun je zwakke takken laten sterken.
AlexW schreef : ik bemest gewoon van lente tot herfst met een algemene vaste organische mest (biogold of koemest) en geef 1 keer per week vloeibare mest bij..
Gebruik je zowel vloeibaar als vaste mest tegelijkertijd voor een boom? Is dat niet een overdosis?
neen want ik bewater redelijk agressief zodat een teveel steeds weggespoeld wordt..
Ik geef vloeibare mest ( DCM) , biogold en bladbemesting ( nog nooit problemen gehad met bladbemesting )
En Knoep, ik zou toch maar opletten met agressief bemesten zolas dubbele dosis. je zult niet de eerste zijn die zijn boompjes verbrand.
ChrisV schreef : doe.
Het advies laatst was om mijn witte den (zie een andere topic) bladbemesting te geven nadat ik hem bedraad oude naalden geplukt en verpot had.
Dit omdat zijn wortels nog niet volledig in staat waren meststoffen op te nemen en hem zo makkelijker door de verpotting heen te loodsen. Super advies hij heeft de verpotting goed doorstaan en nergens een moment gehad waar zijn groei stil heeft gestaan. Kaarsen zijn bijna helemaal uitgelopen. Ieder zijn ding maar ik blijf het doen het doet bij mij meer goed dan kwaad.
Maar hoe kun je nu zeker weten dat het de bladvoeding was, of het feit dat je 'm verpot heb (verse, weer goed drainerende grond), de oude naalden verwijderd hebt (meer licht in de boom waardoor groei gestimuleerd wordt), of de wortelsnoei (stimuleren van aanmaak van nieuwe en fijnere wortels, dichter bij de stam) ?
Wat wel duidelijk is dat het bij jouw bomen in ieder geval geen kwaad kon
Weer ik ook niet zeker maar wat ik wel weet is dat dennen en coniferen via de poriën voedingsstoffen en vocht op kunnen nemen.
Een pas wortelgesnoeide boom neemt geen voedingsstoffen op tot zijn wortels weer heeft hersteld. Ook hebben vooral..witte Dennen die niet geënt zijn op een zwarte den de neiging nieuwe groei te remmen of af te laten sterven doordat hun wortel gestel sowieso al zwakker is en voedingsstoffen nodig hebben om extra energie op te wekken voor het uitstoten van de nieuwe groei. Plukken vAn naalden zorgt voor lucht en licht en eventueel nieuwe knoppen niet dat kaarsen die op springen staan beter uitlopen. Nieuwe grond heeft vrijwel geen voedingstoffen en omdat het grootste deel kiryu bevat al bijna helemaal niet. Bovendien nemen gesnoeide wortels dit toch niet op. Natuurlijk werken ze ook op reserves maar doe moeten ook aaangevuld worden en wat ik heb staan is een vitale boom die zonder enig vertoon van zwakte alle handelingen heeft doorstaan.
Jeneverbessen hebben de neiging na een verpotting en wortelsnoei te gaan hangen of bruin te worden op sommige plekken met wat bladbemesting vlak na het verpotten zie je zo'n boom sneller weer kracht in zijn loof krijgen en nieuwe groei aanmaken.
Maar da's mijn ervaring en daarom pas ik bladbemesting toe.
Oh en alleen op mijn Dennen en jeneverbessen trouwens.