Onderwerp:

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22442

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : Dit is nieuw. Dus jouw bomen mogen niet rustig opstarten.

En van een pk mestsyof om de winter in te gaan ook niet dus.om te zorgen voor een betere afharding, en bescherming tegen wortelrot.

Moest ik van jouw zijn zou ik toch eens overwegen om tegoei op te zoeken hoe je moet bemesten hoor.

Als je bomen in goede grond staat maken die verschillen niet meer zoveel uit. Zolang je maar zorgt dat alle voedingsstoffen die de boom nodig heeft voorradig zijn. Alles wat de boom niet gebruikt spoelt gewoon weer weg. Ik ben wel een voorstander van organische meststoffen als Biogold en Abrakas omdat die meer spoorelementen bevatten, maar ik let ook nooit op NPK-waarden. Ik gebruik ook in de late zomer/herfst gewoon Biogold met stikstof. Als de boom geen stikstof nodig heeft, dan spoel ik dat gewoon bij de eerste keer water geven weg.
Voorwaarden zijn wel dat je veel water geeft en je bomen op goede drainerende grond staan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22443

• captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11

knoep schreef :

Auk schreef : Ze krijgen van mij het hele seizoen hetzelfde... geen wisselende NPK waarden. Lijkt me niet zo nodig.

Dit is nieuw. Dus jouw bomen mogen niet rustig opstarten.

En van een pk mestsyof om de winter in te gaan ook niet dus.om te zorgen voor een betere afharding, en bescherming tegen wortelrot.

Moest ik van jouw zijn zou ik toch eens overwegen om tegoei op te zoeken hoe je moet bemesten hoor.

Die pk meststof,is dit pk 13/14 ?

Mvg,

Dieter.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22446

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik hou ook Chris' methode aan. Alleen bemest ik niet via de bladeren; Vind ik niet nodig.

Wat betreft verschillende bemestingsregimes op verschillende momenten door het jaar.. Bomen bepalen bij mijn weten de winterrust en noodzaak tot afharden op temperatuur en daglengte, niet op de hoeveelheid en samenstelling van voedingsstoffen in de grond. Dus bij mij krijgen ze ook gewoon door het hele jaar door wat voorhanden is. Dat kan de ene keer vloeibare mest van Pokon zijn, de andere gewone koemest van de praxis. Als ik het gras bemest krijgen ze iets kalk met koemest. En in de zomer een keer wat extra mest met hoog gehalte aan fosfor/kalium. En zoals in een ander draadje staat, ga ik eens met een Duitse organische mest proberen, welke een verbetering op biogold zou moeten zijn.

Ik pas de samenstelling niet bewust aan op het jaargetijde; Dat vind ik ook niet zo nodig, want ik geloof er niet in dat planten hulp nodig hebben te bepalen wanneer ze moeten groeien. Groei wordt beperkt door datgene wat het minste in de bodem aanwezig is (Relatief ten opzichte van de benodigde verhouding). Dus zorg ik ervoor dat ik gemengd bemest zodat nergens tekorten van ontstaan, zodat puur temp/water/licht bepalen hoe hard de plant kan groeien.

Maar goed. Ik ben maar een simpele ziel natuurlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: captain slow

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22448

• captain slow
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
Deze uitleg heeft me meer geleerd dan al de bs die ik al tegen kwam on the interwebz.
Waarvoor mijn welgemeende dank lb !

Mvg,

Dieter.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22450

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dieter: Hou in de gaten dat dit behoorlijk tegen de 'gevestigde regels' voor bonsai ingaat. Maar zoals eerder gezegd: Ik ben een beetje een maverick in bonsai termen. Ik zet planten niet in Akadama. Bij mij mogen zo ook wel een jaartje of twee in potgrond blijven staan als dat beter uitkomt. En bemesting doe ik dus ook niet zoals 'de regels' dat voorschrijven.

Uiteindelijk moet je doen waar jij je prettig bij voelt, en wat voor jou werkt.

Ik zal er vast nog een keer achter komen dat er bij mijn Japanse Esdoorns de halve kroon in de winter afsterft omdat ik niet netjes afgehard heb oid. :D

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22451

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

dsdevries schreef : Als je bomen in goede grond staat maken die verschillen niet meer zoveel uit. Zolang je maar zorgt dat alle voedingsstoffen die de boom nodig heeft voorradig zijn. Alles wat de boom niet gebruikt spoelt gewoon weer weg. Ik ben wel een voorstander van organische meststoffen als Biogold en Abrakas omdat die meer spoorelementen bevatten, maar ik let ook nooit op NPK-waarden. Ik gebruik ook in de late zomer/herfst gewoon Biogold met stikstof. Als de boom geen stikstof nodig heeft, dan spoel ik dat gewoon bij de eerste keer water geven weg.
Voorwaarden zijn wel dat je veel water geeft en je bomen op goede drainerende grond staan!

Precies. Sorry, Had niet verder gelezen dan de pagina lang was (Jouw bericht niet gezien toen ik mijn laberverhaal aan het intikken ging. Dit is precies mijn houding.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22452

• captain slow
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11

leatherback schreef : Dieter: Hou in de gaten dat dit behoorlijk tegen de 'gevestigde regels' voor bonsai ingaat. Maar zoals eerder gezegd: Ik ben een beetje een maverick in bonsai termen. Ik zet planten niet in Akadama. Bij mij mogen zo ook wel een jaartje of twee in potgrond blijven staan als dat beter uitkomt. En bemesting doe ik dus ook niet zoals 'de regels' dat voorschrijven.

Uiteindelijk moet je doen waar jij je prettig bij voelt, en wat voor jou werkt.

Ik zal er vast nog een keer achter komen dat er bij mijn Japanse Esdoorns de halve kroon in de winter afsterft omdat ik niet netjes afgehard heb oid. :D

Zo denk ik ook een beetje eigenlijk.
Ik denk zoals volgt: een boom staat ook buiten dus krijgt geen voeding (enkel wat er voor de boom te vinden is),krijgt geen beschutte plaats als het regent,of geen schaduwplekje als het te warm is.
Ook moet deze het doen met de grond waar deze instaat.
Denk dat een plant er altijd zelf alles aan doet om te overleven.

Enkel omdat deze in een (te) kleine pot staat zijn de reserves snel op ,en voeden we ze.Overvoeding kan ook niet snel denk ik ,omdat ik denk dat de plant enkel tot zich neemt wat hij op dat specifieke moment nodig heeft.

Ik kan er volledig naast zitten ,maar zo denk ik erover.

Over die pk voeding lb ,is dit hetzelfde als pk 13/14?

Mvg,
Dieter.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22455

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bomen in de volle grond en bomen in een potje zijn natuurlijk niet een op een te vergelijken..

Je KAN bonsai wel teveel mest geven, maar dat is normaal gesproken altijd in combinatie met ophoping van zouten in de grond. Op een bepaald moment wordt er zoveel mest in de grond opgehoopt, dat de grond het water steviger vast houdt, dan dat de wortels het op kunnen nemen. Hierdoor kunnen de wortels verdrogen ('verbranden'). Maar als je goed water geeft, en niet extreem bemest is dat risico klein. Overigens, kan het bij bladbemesting veel makkelijker mis gaan, en krijg je allerlei problemen (Zie: plantdiagnostics.umd.edu/level3.cfm?causeID=1113 ).

Ik heb geen idee wat de exacte verhouding is. En ik vind het nooit zo interessant :blush: . Ik heb nu een kilo van een of ander blauw zout gehaald, speciaal voor tomaten ed. Dit omdat ik mijn kas ingeplant heb met tomaten; Ik had het nodig. Dus vorige week hebben alle potten ook daar wat van gekregen. En op de verpakking zag ik dat er relatief weinig (Nagenoeg geen) stikstof in zat, en veel fosfor en kalium.

Overigens: De verhouding op de verpakking zegt -bij mijn weten- niet zoveel over de concentratie. Maar misschien dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen. Ik zal eens een apart draadje openen.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22465

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

captain slow schreef : Die pk meststof,is dit pk 13/14 ?

...
Ik denk zoals volgt: een boom staat ook buiten dus krijgt geen voeding (enkel wat er voor de boom te vinden is)

Mvg,

Dieter.

degene die ik heb is (vloeibaar) PK 10-10

Bomen in de vrije natuur vinden hun voedingstoffen wel in de grond, dus krijgt ie ze wel. In een bonsai pot niet, vandaar dat wij moeten voeden als de bomen in een pot staan.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by dea.

Meststoffen uit de bonsaiempire.nl shop 11 jaren 5 maanden geleden #22468

• Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Al die mestschema's en dure mestsoorten zijn niet aan mij besteed. In het voorjaar geef ik één á twee keer vloeibare mest voor kamerplanten, al naar gelang de buitentemperatuur. Daarna geef ik een organische mest met een wat hoger stikstof gehalte en zo halverwege augustus nog een keer een organische mest met een wat lager stikstof gehalte. Bladbemesting geef ik alleen een planten die wat moeilijk op gang komen of het gewoon wat moeilijk hebben. De meststoffen die ik gebruik komen gewoon bij de Aldi of tuincentrum weg.

Inloggen Registreren