ook helemaal mee eens..
kijk als belg ook regelmatig op een welbekend belgisch forum.. en de commentaar van de ego's daar is echt wel ontmoedigend voor beginnende bonsai liefhebbers..
eigenlijk verwachten die dat je eerst 30 jaar foto's belijkt en boeken leest, en dan als eerste boom een 100 jaar oude juniperus aanschaft.. of meteen een 500 jaar oude yamadori eik..
ook ben je dan helemaal niet met bonsai bezig als je geen echte dure boom hebt, maar met tuinieren en tijdverspilling..
zaaien vinden ze te traag en liefst hebben ze allemaal op 1 jaar een bonsai..
persoonlijk vind ik dit echt zielig..
ik zie bonsai blijkbaar anders, en denk dat de japanners dat ook anders zagen.. maar de westerse bonsai beleving moet snel snel snel gaan blijkbaar..
ik heb recent zaadjes geplant.. ow, wacht, een beginner mag dat niet doen! tijdverspilling!! .. alsof ik dagen aan een stuk naar dat zaaibed lig te kijken
zelf probeer ik me eerder ook voor te stellen hoe de traditionele bonsai tot stand kwamen.. door jaren en jaren opkweken en oefenen.. en trek me dus helemaal ook niet aan wat die ego's vinden van mijn kleine boompjes die ik hopelijk binnen 30 jaar bonsai mag noemen.. dan zal ik tenminste de trots hebben deze zelf opgekweekt en gevormd te hebben..