Peterleeuw schreef : Hallo,
Als beginner en wat gelezen te hebben wil ik mijn woonkamer wat leuker maken door een bonsai boompje.
Via mail contact met Bonsaishop.nl waar ze mij in vertelde dat ik het beste kan beginnen met een Ficus of een Carmona.
Op de site van hun ben ik er wel tegen gekomen alleen is het bij hun niet zo dat de foto die je ziet ook de daadwerkelijke boom is die je krijgt.
Zo zag ik deze via hun site:
http://www.bonsaishop.nl/bonsai-kopen/bonsai-bomen/carmona-macrophylla-indoor-bonsai-easy-care-traditioneel-zwart-27cm
Via een Duitse site waar ze wel fotos hebben van de daadwerkelijke boom die je koopt heb ik deze gezien:
https://www.bonsai-shop.com/bonsai/indoor-zimmerbonsai/ficus-feigenbaum/9-jahre-38cm/a-22259/
Bij de duitse site heb je naar mijn idee een grotere boom voor minder geld alleen vind ik het persoonlijk mooier als het in een vierkante keramiek staat.
Wie kan me beetje op weg helpen?
Hoi Peter,
Ik weet niet waar je woont maar binnenkort (11 en 12 maart) hebben ze bij Lodder te Harmelen (nabij Utrecht) een paar open dagen en daar vind je elke mogelijke soort Bonsai. Zowel voor binnen als voor buiten. Ik heb zelf 2 maanden geleden 2 binnen bonsai gekocht en die doen het tot nu toe (2 maanden is natuurlijk niet veel) uitstekend.
Dit zijn een Zanthoxylum Piperitum (Kantonese pepper) en een Ligustrum chinensis. De eerste, de zanthoxylum, is echt niet stuk te krijgen vooralsnog, ik heb hem al een keer totaal teruggesnoeid en in 6 weken had ik minimaal zoveel blad terug als ik eraf had gesnoeid, Oh en ze ruiken heerlijk als je met je vinger over het blad wrijft, een soort citrus/zwarte peper lucht. Prijstechnisch kom je ze al tegen vanaf 9 euro ofzo, dat is de prijs welke ik voor deze betaalde:
klik hier
Een voorbeeldje van zo'n boompje wat verder ontwikkeld is, al is deze wel een stuk ouder en duurder uiteraard:
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
En neem ook ff de tip mee welke al gegeven werd, een buitenbonsai. Dan heb je meer mogelijkheden en deze zijn makkelijker omdat ze in dit klimaat horen. Binnen bonsai zijn feitelijk niets anders dan bomen uit een subtropisch klimaat die je hier binnen zet omdat het binnen bij ons altijd minimaal 18 graden is. Wat we echter snel vergeten is dat de luchtvochtigheid in onze huizen te laag is in vergelijking met die subtropische gebieden.
Maar mocht je een beetje gezond eigenwijs zijn en graag iets binnen neer willen zetten, is zo'n boompje als ik hier neerzet een makkie mits je elke 2 dagen ff dompelt en nevelt.
Oh, het 2e boompje wat ik gekocht had, de Ligustrum Chinensis, vraagt iets meer aandacht/controle, maar is ook zeer vergevingsgezind.