WimmelSan schreef :
Trap schreef :
WimmelSan schreef :
Oh, het 2e boompje wat ik gekocht had, de Ligustrum Chinensis, vraagt iets meer aandacht/controle, maar is ook zeer vergevingsgezind.
Ja iemand die ik ken heeft die ook binnen. Hij geeft elke dag water, staat boven een verwarming, hij heeft al eens kaal gestaan, zit er aan te snoeien als zot, enzoverder. Ik zeg hem dat hij toch wat moet oppassen... maar nee... hij groeit weer zegt hij de boom houdt het al 3 maanden uit bij hem Blijkbaar zijn die bomen van staal maar staal heeft ook een breekpunt, toch?
Tuurlijk, kan altijd een keer fout gaan maar feit is dat de topic starter wil beginnen met Bonsai. Dan is juist een vergevingsgezind boompje zoals een Ligustrum ofzo perfect. Dan kun je eerst zorg dragen voor caring en ondertussen veel leren door te lezen en bekijken op internet of boeken.
Gaat ie uiteindelijk dood ben je 15 euro kwijt maar veel kennis rijker. Natuurlijk is dat niet de bedoeling maar toch. Ik heb van mijn 2 binnenboompjes al vrij veel geleerd en nu ik er 7 buitenboompjes bij heb staan komt er nog meer info binnen. Ik vind het geen slecht idee om met een binnenbonsai te beginnen, vrij snel wil je meer en ga je alsnog buitenbonsai halen .
Ja, eerst lekker eigenwijs de boom om zeep helpen
nu ik ben ook eigenwijs dus we vallen niemand aan... De meeste beginnen trouwens met zo een boompje binnen. Ik heb er binnen al heel wat kapot laten gaan (spint, droogte,...), de ficussen leven nog...
@peter: je boompje die je zal kopen voor binnen kan in de zomer altijd even naar buiten. Dit heeft een positief effect op de boom... luchtvochtigheid, regen en eventueel (afhankelijk van de soort) direct zonlicht. Met dat laatste echter wel oppassen, de meeste bomen hebben even tijd nodig om te wennen aan zonlicht. Dus ga bv niet van 3 uur zonlicht voor een raam naar 8 uur zonlicht buiten, maar doe dit geleidelijk en zet die bv eerst op een plaats van 4 uur zonlicht dan 5,...