Dank je Hercules.
Toen ik weken geleden bij Lodder liep, kreeg ik het advies een Ficus mee te nemen. Maar omdat ik die (net als vele hier blijkbaar getuige de reacties
) associeerde met kamerplanten heb ik dat destijds niet gedaan. En nog steeds zie ik dit meer als een oefentraject en spielerij, al behandel ik de plant wel serieus.
De reacties, hoe negatief ook (en dat viel gelukkig erg mee) vind ik alleen maar prettig. Het plaatst zaken in een ander perspectief en maakt je weer scherp. Ik had namelijk erg veel plezier in het verpoten, het terugbrengen van de wortels, het maken en uitzoeken van de bodemmix etc. Dan word je wel eens iets te enthousiast en dan is een opmerking zoals hier geplaatst werd wel ff prettig om terug richting het goede spoor te worden gebracht. Want ja, een Ficus kan een prachtige bonsai zijn, maar die plantjes van mij zijn vooral toch echt nog kamerplanten
.
Het is ook waarom ik in mijn post om kritische reacties vraag, zou ik daar niet tegen kunnen moet ik mijn mond vooral dichthouden.