Zojuist wat 2e hands schaaltjes binnengekregen en eentje uitgezocht voor de Ficus. Wellicht is de verhouding een beetje scheef, maar hey, het is een begin. Eerste keer potten, wortels bijknippen, draadje gebruiken etc.
Het is en blijft een leerproject dus ik zal best de mist in zijn gegaan op sommige punten, schroom niet me daarop te wijzen ajb. Zolang het maar geen FB, Akadama, substraat, pepernoten discussie gaat worden.
Ok, omdat plaatjes meer vertellen dan een verhaaltje, heb ik maar wat foto's geschoten, daarbij zet ik steeds wat tekst, indien nodig.
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
De 3 ficusjes wachtend op hun lot, onzeker wat er te gebeuren staat.
Komen die chopsticks toch nog een keer van pas, sushi eet ik thuis met mijn vingers
Wortels schoongespoeld met licht lauwwarm water en de echt dikke knobbels verwijderd. Besloten om met 2 van de 3, 1 samengestelde bos te maken.
90% van de grond weggegooid en alle wortels. 10% (voor de aanwezige organismen) gemengd met een flink bergje substraat, een beetje zwart grit en organisch materiaal.
Tja.... Daar sta ik dan met mijn goede gedrag. Denk je alles in huis te hebben, heb je geen drainage matjes. Dit keer opgelost daar een verbandgaasje (zonder medicatiemiddelen) neer te leggen. Prutser die ik ben
.
Laag grondmengsel op de bodem gedaan, plekje voor de Bonsai gezocht en vastgebonden aan de pot met het ijzerdraad. Daarna samenbinden gedaan door tapen om de stammetjes te wikkelen met de plakkant naar buiten toe. Aangevuld met meer grondmengsel en voorzichtig aangedrukt.
Hier kwam ik tot het besef dat ik nog wat wilde vormen met draad maar dat dit eigenlijk niet meer het juiste moment was, dit had ik eerder moeten doen wellicht.
. Toch besloten een kleine poging te wagen, in zeer grove lijnen. Absoluut niet in detail, daar is alles veel te prematuur voor denk ik.
In een waterbadje, even bijkomen van het afgelopen uur. Arm arm ding...
Ik zie nu dat de compositie niet klopt, de 2 vertakkingen beginnen op dezelfde hoogte, al is het wel de bedoeling dat links groeit naar 9:30 uur en rechts verder doorgroeit naar 2 uur.
Nog even denken wat ik met het 3e bosje ga doen. Wellicht los plukken of als 1 bos recht omhoog laten groeien.