Ik ben het jaar begonnen met een paar bomen om uit te laten groeien. Ik vind het prettig om bomen in alle stadia te hebben staan. Elke stap heeft weer zo zijn eigen uitdaging. Alles wat hier getoond is gaat eerst 1-2 jaar in een pot geholpen worden met de wortelvoet. Nadat de vortelvoet wat beter is gaan de planten een paar jaar de grond in. Dit zijn dus echt allemaal 20 jaar trajecten.
Ik wil al langere tijd een rode beuk, en kan ze in de handel maar niet vinden. Dus heb ik bij een gewone bomenhandelaar twee rode beuken met kale wortel gekocht. Ze waren 3 meter hoog, en nu rond de 30cm.. Voor de beuk heb ik beuken gezaaid, om in het najaar materiaal te hebben voor wortelenten. Deze planten worden nog korter gemaakt zodra de plant goed geworteld is, en hopelijk ook lager op de stam knoppen zet. Dat vraagt om veel goede bemesting, licht, de nieuwe groei op tijd terug zetten op 2-4 bladeren en in de zomer een keer ontbladeren; Bij een andere beuk die ik heb kom ik er achter dat dat de manier is om knopzetting te stimuleren.
De japanse esdoorns.. Daarvan overweeg ik om ze gewoon in de tuin te zetten, en te gebruiken als basis planten om vanaf te marcotteren. Ik heb ze gekocht omdat het soorten zijn die je niet te vaak in de handel ziet, maar ik zelf wel mooi vind. Voor de (shin)deshojos moet ik afwachten wat het voorjaar brengt qua kleur. Misschien worden het wel gewoon bomen rondom mijn bonsai, als de kleur niet voldoende knalt.
Kurk iepen.. Ik kom ze eigenlijk nooit in de handel tegen als volgroeide bomen. Een gaat tzt de volle grond in. De andere wil ik proberen in een pot te ontwikkelen. Eigenlijk om eens te kijken wat nu echt het verschil is qua uiterlijk na 10 jaar.