Wat mij vaak opvalt op alle bonsaifora is dat ’bonsai-isten’ vaak hele lange tenen hebben. En dan heb ik het vooral over de beginners, ik kan er zelf ook over meespreken... Men begint vaak ongetraind en zonder veel kennis heel enthousiast met zaailingen, stekjes en mallsai maar als men afgeremd wordt door kritiek of een andere mening schiet men gauw in de verdediging. Nu, vele jaren ”wijzer’ zie ik in dat ik toen ook wat te hard van stapel liep en vond dat iedereen ongelijk had behalve ikzelf.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van zaailingen die zij opgegroeid tot volwaardig en prijswinnende bonsai, zie b.v. de prachtige Zelkova serrata van Alain de Wachter op de laatste Noelanders. Maar die man weet dus ook wat hij moet doen met een schaar (Knip ze...) en vooral ook met bemesting. Die ervaring en kennis is niet bij iedereen aanwezig.
Vele dode zaailingen, mislukte stokken in potgrond met kattengrid en mallsai in rare klei verder ben ik blij dat ik me ooit heb aangemeld bij een bonsaivereniging en zo langzaam maar zeker de basis en fijnere kneepjes van bonsai heb mogen aanleren. Mocht je niet in de gelegenheid zijn om je aan te melden bij een vereniging probeer dan zoveel mogelijk te lezen en leren op fora en andere bonsai-sites. Weet waar je over praat voordat je als een dolle hond van je af gaat bijten als je kritiek of commentaar krijgt en raak niet te snel beledigd als je denkt dat de kritiek in jouw ogen onterecht of te hard is.