Ik denk dat bovenstaande discussie heel mooi de frictie weergeeft die verschil in interpretatie/interesse weergeeft. Eigenlijkhad ik exact dat verwacht. Er zijn mensen op het forum die eigenlijk alleen gevorderd stadium planten willen tonen, en graag willen zien hoe ze met wat gevorderd materiaal nog verder kunnen komen. Anderen hebben nog hele jonge plantjes, welke nog lang niet in de buurt van bonsai-achtige planten komen en zitten nog op het punt: hoe ga ik deze plant het komende jaar in leven houden.
Ik denk dat er op het forum ruimte voor beide wensen is, en zou moeten zijn. Ik weet dat er fora zijn waar je de deur uit gekeken wordt als je met een 3 jaar oud tuincentrum plantje aankomt. Ik vind het juist leuk dat je op BE ook de stekjes en zaailingen langs ziet komen. En door daar op vriendelijke manier bij te zetten dat daar nog wel 15 jaar werk in zit voor het in een bonsai schaal komt, kan je mensen helpen te groeien in de hobby. Het is soms jammer dat mensen niet de moeite nemen even op het forum te zoeken naar de juiste info. Maar goed. Daar is het een forum voor. Aan de andere kant snap ik Auk's standpunt heel erg goed. Af en toe wat verdere bomen langs zien komen kan heel goed helpen om sturing te geven aan mensen, en de {on}mogelijkheden van verschillende types uitgangsmateriaal weer te geven. En het kan weer dienen tot inspiratie voor diegenen die het stekjes-in-een-schaal punt voorbij gegroeid zijn. Maar voor mensen die dan nog niet zijn, kan het heel inspirerend zijn om de stekjes van een ander te zien, die na 5 jaar werk toch een heel leuk boompje opgeleverd hebben.
Persoonlijk denk ik niet dat ik nog heel erg veel op een (dit of willekeurig welk ander!) forum ga leren qua bonsai technieken. Ik heb de meeste bekendere bonsaisites doorgespit, veel foto's gezien, boeken gelezen en -sinds dit weekend- ook bezig met het lidmaatschap van een 2e bonsai vereniging. En inmiddels is mijn collectie uitgegroeid tot 100 boompjes in een kweekbed, en ~50 planten in potten alleen in niet-ver-gevorderde staat: Ik ben alle technieken die ik tegen ben gekomen aan het gebruiken om stammmen te kweken en deze naar bonsai te brengen; Er is geen vervanging voor echt aan de planten werken, met anderen samen draaien, bekijken, bedraden etcetc. Op een foto zie je nooit de echte knelpunten en sterke kanten; Dat moet live. Echter, op het forum kan je wel weer ideen opdoen van andermans bomen, en suggesties die gedaan worden. En door mee te draaien in discussies bij bomen van anderen, zelfs al zijn het de stekjes, krijg je wel nieuwe gezichtspunten, welke helpen je eigen beeld te completeren.