behalve dan bladsnoei in het voorjaar, dat kan beter begin zomer gedaan worden en dan alleen op gezonde sterke bomen, en niet elk jaar achtereen toepassen. Bladsnoei is voornamelijk om bladverkleining toe te passen en daarom doen we dat bij bomen die in het eindstadium zijn.
Nieuwe groeipunten nijpen/pinceteren gebeurd wel in het voorjaar.
Dikke takken snoeien kan ook midzomer gebeuren (tijdens de 'zomerstop') maar wel wonden goed afdekken en iets minder watergeven om bloeden tegen te gaan.
Maar dit geldt voor loofbome. coniferen en naaldbomen hebben weer een andere aanpak.
ArjanB schreef : In de volle grond en door laten groeien is de enige optie om stamverdikking te krijgen.
Doe je een dunne spriet in een pot, dan zal dat een dunne spriet blijven.
Bomen hebben ruimte nodig om te groeien.
Is de lengte (hoogte) en dikte naar wens, PAS DAN zou ik hem oppotten.
Volgens mij niet helemaal waar; ik heb nu 2jaar een Japanse esdoorn in een pot staan en stam en takken groeien toch echt ook wel in dikte. Misschien minder hard dan in de volle grond maar evengoed begint het ergens op te lijken
Rennie schreef : Volgens mij niet helemaal waar; ik heb nu 2jaar een Japanse esdoorn in een pot staan en stam en takken groeien toch echt ook wel in dikte. Misschien minder hard dan in de volle grond maar evengoed begint het ergens op te lijken
Rennie: Je hebt helemaal gelijk. De groei in een pot leidt natuurlijk ook tot dikte ontwikkeling. In de volle grond krijg je het snelste stamverdikking. Daarna in een grote platte bak. Daarna in potten.
@Rennie, helemaal gelijk. Ik bedoelde het niet zo letterlijk als ik schreef. Wat LB zegt bedoelde ik, dat volle grond de snelste manier is. Uiteraard blijft een boom ook in pot groeien, ook omdat we verpotten etc.
En anders zouden we ook geen last hebben van ingegroeid draad.
dea schreef : @Rennie, helemaal gelijk. Ik bedoelde het niet zo letterlijk als ik schreef. Wat LB zegt bedoelde ik, dat volle grond de snelste manier is. Uiteraard blijft een boom ook in pot groeien, ook omdat we verpotten etc.
En anders zouden we ook geen last hebben van ingegroeid draad.
Precies, dat is me 2 x overkomen...die eerste keer van 2 jaar terug begint nu langzaam wat te verdwijnen. Maar goed, hij zit nog steeds in de groei/opbouwfase dus is het nog niet zeker of ik die tak ga houden.