In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6639

• ArjanB
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

ik ben al een tijdje op zoek naar informatie mbt het creeën van mijn eigen bonsai.
Ik wilde graag beginnen met een jeneverbes (schijnt een beginners bonsai te zijn). En ik wil graag een jonge acer kopen bij een tuincentrum.

Nu kan ik een klein nogal sprieterig plantje (acer) kopen. Ik neem aan dat deze meerdere jaren in de volle grond moet.
Maar wat kan ik het beste doen om een mooie pre bonsai te verkrijgen. De jonge plant elke keer een beetje bij snoeien? Of compleet een 10 tal centimeters boven de bodem afzagen of knippen.

Bij voorbaat dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6642

• Regenwolk
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik ga ook net beginnen met bonsai.
Ik heb een grote bonsaiverdeler gevonden hier in de buurt,
ze hebben een grote serre vol startersmateriaal en prébonsai.
Dus ik ga 1 (of 2, naargelang de prijs) startersplantjes gaan halen, zodat ik toch al direct wat kan beginnen. Ik ga kiezen voor een plantje dat nog een vorm enzo moet krijgen, niet eentje dat al gevormd is.
En daarnaast ga ik ook nog naar de reuze boomkwekerij (ja ik woon in een streek waar véél boomkwekers zitten). Daar ga ik jonge boompjes gaan halen die bonsaigeschikt zijn, om hier in de tuin te zetten, bij die boompjes zal ik nog eventjes moeten wachten voor ik resultaat heb..

Succes!

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6645

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dag Arjan,

Ja, inderdaad, een dun takje moet lang groeien. Hoe je eea kan bereiken, kan je hier lezen: tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/

Er zijn meerdere manieren om een basis te kweken. Ik ben met EN uit laten groeien, en op dikte afzagen bezig, EN met klein zaailing elk jaar terug brengen, EN met stevige zijtakken kweken.

Ik heb het gevoel dat buig en groei de mooiste resultaten geeft met relatief kleine wonden.

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6647

• ArjanB
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja,

ik denk dat ik ook maar met een pre bonsai begin. Deze zijn ook niet zo heel erg duur. En je kunt het een en ander proberen.

Daarnaast kan je ook nog een meerjaren plan starten.

Waarom groeien die bomen toch zo langzaaM? ;)

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6648

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Als je planten koopt om wat te oefenen kan je veel beter naar een boomkweker in de buurt gaan, en daar wat uit de rommelhoek vissen, of bij het tuincentrum rondkijken.

Een pre-bonsai levert niet per se betere eindresultaten op, zeker niet als je niet weet wat je doet. Wel betaal je 10 keer de prijs van wat je bij een normale boomkweker betaalt..

bv: voor 3-4 euro krijg je dit soort spul bij kwekers:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6649

• Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 131
Arjan,
Afgaande op de titel van dit topic overweeg je dus een Acer evt. compleet af te zagen.
Mocht je op termijn tot dit besluit komen hou er dan wel rekening mee dat je dan i.i.g. boven de entplek moet zagen!
Verreweg de meeste Acersoorten (Jap. esdoorns) zijn middels enten op een onderstam van een gezaaide "wilde"Japanse esdoorn gezet.
Wordt zo'n boompje onder de entplek afgezaagd dan zal de wilde variant op den duur weer tevoorschijn komen.
Een heel geschikte boomsoort als pre-bonsai en ook oefenmateriaal voor de beginner is de Taxus, een soort waar je makkelijk diverse technieken op toe kunt passen.
Even wat tuincentra of evt. zoals al eerder werd vermeld kwekers bezoeken! ;)

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6651

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901

ArjanB schreef : Waarom groeien die bomen toch zo langzaaM? ;)

Omdat zij niet zo gehaast zijn als wij mensen, en zich overgeven aan de wetten van de natuur en niet die wetten proberen om te buigen om "tijd te winnen".

Dat is wat bonsai je ook kan leren: onthaasten, respect te hebben voor de natuur, rust te vinden in alle hectiek etc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank, Tiger313, kevofski

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6652

• Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 59

dea schreef : *snip*

Dat is wat bonsai je ook kan leren: onthaasten, respect te hebben voor de natuur, rust te vinden in alle hectiek etc.

Erg mooi gezegd, en het werkt echt! :)

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6658

• ArjanB
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt,

ik ga eerst maar even bij een kweker langs. Op zich met het startmateriaal op de foto's moet wel wat te doen zijn.

Maar terugkomend op het afzagen van een acer. Het is wel mogelijk dus?

waar ik een beetje mee zit is. Stel ik koop een kleine boompje. Echt een sprieterig ding met echt dunne stam en takken. Stel dat ik deze ongemoeid laat door groeien. de boom zal hoger worden, maar de kroon natuurlijk ook. Dat lijkt me niet wenselijk voor bonsai.

Re: Acer compleet afzagen 12 jaren 10 maanden geleden #6659

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

ArjanB schreef : Maar terugkomend op het afzagen van een acer. Het is wel mogelijk dus?

Heb je de pagina over bonsai stammen bekeken? Daar staat dat exact in beschreven..Ja. Het kan. ie bv ook www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/6288-a...-special-davids#6311

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren