In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 11 maanden geleden #5839

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Doel is de stam te vervormen & een draaiing in de bast mee te geven: om interessante kale plekken op de stam te creeeren in de toekomst. Het was een test om te zien hoe dat uitpakt. Ik heb een partij jonge larixen staan welke ik gebruik om verschillende dingen uit te proberen.

De meeste bastvaten lopen recht omhoog. Als je dan een shari maakt, kan je eigenlijk alleen maar een rechte lijn maken, omdat er nauwelijks zijdelingse verbindingen zijn. Door de boom een maal over zijn eigen as te draaien creeer je gedraaide vaten. Dan de boom 2 jaar voluit laten groeien & terug snoeien & vormen. Dit om zijn eigen as draaien lukt eigenlijk niet met oudere bomen.

Overigens: Elke boom die je van jongs af aan als bonsai wil opkweken zou je toch moeten bedraden in de eerste jaren, als je iets anders wilt dan een rechte stam (Of je moet dmv selectief snoeien een mooie vorm creeeren, dat kan ook), toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 11 maanden geleden #5884

• crataegus
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Doel is de stam te vervormen & een draaiing in de bast mee te geven: om interessante kale plekken op de stam te creeeren in de toekomst. Het was een test om te zien hoe dat uitpakt. Ik heb een partij jonge larixen staan welke ik gebruik om verschillende dingen uit te proberen.

De meeste bastvaten lopen recht omhoog. Als je dan een shari maakt, kan je eigenlijk alleen maar een rechte lijn maken, omdat er nauwelijks zijdelingse verbindingen zijn. Door de boom een maal over zijn eigen as te draaien creeer je gedraaide vaten. Dan de boom 2 jaar voluit laten groeien & terug snoeien & vormen. Dit om zijn eigen as draaien lukt eigenlijk niet met oudere bomen.

Overigens: Elke boom die je van jongs af aan als bonsai wil opkweken zou je toch moeten bedraden in de eerste jaren, als je iets anders wilt dan een rechte stam (Of je moet dmv selectief snoeien een mooie vorm creeeren, dat kan ook), toch?

grosso modo ok, geloof ik? maar ik vraag me sterk af of je dit gaat bereiken met dergelijk jong materiaal? Zo een sterk nieuwe vorm zie ik niet, en als dit materiaal eerst nog jaaaaren moet aandikken en groeien, gaan die draaingen (die volgens mij heel lichtjes zijn) er nog uitgroeien, of toch grotendeels. Die gedraaide vaten en gedraaide as lijkt mij dat je meer moet voor doen dat dergelijke lichte bedrading hoor. Maar elk probeersel dat je verder brengt is positief natuurlijk.

Wat de noodzaak van bedraden betreft bij jong materiaal, das afhankelijk van welk materiaal je hebt he om mee te werken moet je ofwel snoei of bedraden doen he, of mix van beide. Maar het draadwerk bij jouw voorbeeld, zie ik op termijn niet meteen veel gewin bij.

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 11 maanden geleden #5898

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

crataegus schreef : Wat de noodzaak van bedraden betreft bij jong materiaal, das afhankelijk van welk materiaal je hebt he om mee te werken moet je ofwel snoei of bedraden doen he, of mix van beide. Maar het draadwerk bij jouw voorbeeld, zie ik op termijn niet meteen veel gewin bij.

Nee, maar daar is het probleem dan ook: De stam is beschadigd, en dus heb ik niet de vorm er in gezet die ik wou bereiken. Leek me onverstandig verder te gaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat je beter je jonge materiaal kan voor-vormen en dan uit laten groeien. Nu zijn de plantjes nog flexibel en in extreme groei. Dus licht beschadigingen groeien makkelijk weg. Over 4 jaar kanje de stam misschien nog net gebogen krijgen. Maar draaien gaat zeker niet mlukken, en knikken kost ook extra moeite. toch?

Dat het nog een paar jaar door mag daar maak ik me geen zorgen over. Deze plantjes hebben in een jaar tijd net aan een mm dikte op de stam gezet, omdat ze te doker stonden. De broertjes die ik een betere plek in de tuin kon geven zijn afgelopen jaar van dit soort dunne sprietjes naar boompjes van 2cm basis gegaan. Larix kan hard groeien. Over 3 jaar zal de stam dik genoeg zijn om de plant naar een schaal te zetten en over kroonvorming te gaan denken, hoop ik.

Bij mijn weten veranderen bastvaten hun richting niet; Als een bast eenmaal gedraaid is blijft deze gedraaid, en kan je dus later makkelijker interessante Yin partijen maken. Maar ik kan met vergissen

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 11 maanden geleden #5902

• crataegus
  • Ontvangen bedankjes 4
ok, was me niet duidelijk of je nu korte termijn iets wou bereiken of idd ook aan langere termijn zat te denken, met nog wat jaren uitgroeien en aandikken in vollegrond

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 11 maanden geleden #5905

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Lange termijn. Al die plantjes moeten 3cm stam bereiken voor de schaal in de buurt komt, op een enkele sierlijke plant na (Ik wil nog een heel fijn lindeboompje maken bv).

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 9 maanden geleden #8014

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het boompje heeft de geest niet gegeven en worstelt dapper verder. Inmiddels heb ik de stam plat op de grond vast gezet, en nu mag hij lekker te hele jar doorgroeien. Er zit veel mest in de grond van vorig najar, en een berg kompost. Dus als het een beetje mooi (Lees: Nat) voorjaar wordt, dan zal hij aan het einde van het jaar weer goed sterk zijn.

Als voorbeeld wat ik van plan was te doen. De boom op de foto is een jaar
ouder, en hierbij was het vormen al lastig aan het worden, omdat de kracht die je moet zetten al snel tot beschadigen van bast en knoppen leek te leiden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 9 maanden geleden #8028

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Je kan je natuurlijk afvragen of het handig is om voor je ideen een boom te gebruiken waarvan de kenmerken zich er niet bij uitstek voor lenen; aan de andere kant is het natuurlijk wel goed dat iemand een beetje de grenzen verkend :)
Zelf heb ik ook een paar 2 jarigen staan die ik in het voorjaar al bedraad heb. Hierbij (omdat ik inmiddels dit forum van voren naar achter en weer terug heb omgeploegd) vraag ik me inmiddels af of dit wel een goed idee geweest is aangezien ik nu weet dat ik ze het beste eerst een paar jaar kan laten groeien om een beetje stam- en takvorming/dikte te krijgen. Maar misschien bijt het een het ander niet.

Keep explorin'! :)

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 9 maanden geleden #8029

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dag Rennie,

Hoe bedoel je "voor je ideen een boom te gebruiken waarvan de kenmerken zich er niet bij uitstek voor lenen". in welke zin lenen de bomen zich er niet voor?

Mijn bomen zijn bedraad, om in een bepaalde vorm vervolgens op te dikken. Over 2-4 jaar zijn ze klaar voor een schaal & kroon vorming.

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 9 maanden geleden #8032

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 102
Ik weet niet zoveel over lariksen, maar bij Junipers wordt doorgaans ook een techniek toegepast waarbij van jongst af aan shari wordt aangebracht die rond de stam cirkelt. Deze shari wordt vervolgens elk jaar een stukje breder en langer gemaakt. De cambium die de Juniper hierdoor creëert zorgt ervoor dat er erg indrukwekkende beweging in de stam ontstaat zonder dat hier draad bij nodig is. Wellicht dat dit bij deze Lariks ook werkt?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Re: Gaat mijn larix dit overleven? 12 jaren 8 maanden geleden #8057

• Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Leatherback,

dit bedoelde ik...

Als voorbeeld wat ik van plan was te doen. De boom op de foto is een jaar
ouder, en hierbij was het vormen al lastig aan het worden, omdat de kracht die je moet zetten al snel tot beschadigen van bast en knoppen leek te leiden

aan de andere kant snap ik natuurlijk dat je je gewoon wilt blijven ontwikkelen en nwe soorten en vormingen wilt uitproberen. Persoonlijk zou het op dit moment voor mij niets zijn omdat het te lastig lijkt.

Inloggen Registreren