Tsja Pukkie,
Was jij niet degene die schreef dat een bonsai master gisteren had gezegd dat al jouw boompjes tijd verspilling waren omdat het nooit prijs winnende bomen zouden worden of zo? En maakt jou dat wat uit? Nee toch, je doet het voor het plezier in de hobbie, niet direct om de volgende Noelanders trofee te winnen? Dus de opmerking 'doe het meteen goed' is misschien een beetje kort door de bocht? Iedereen moet ergens beginnen, en dat doe je niet meteen met 20 jaar oude pre-bonsai van 150 euro.
Wat betreft ficus geen bonsai materiaal? Ik vind anders dat als je het voor elkaar krijgt om een volwassen uitstraling te kweken bij een boompje van nog geen meter, terwijl deze in het wild 15+ meter hoog worden voor ze in de buurt van volwassen worden, toch echt wel bonsai. Meer dan bv liguster struikjes die je bij veel mensen als bonsai langs zie komen. Dit vind ik bv een bijzonder mooie bonsai, en ook dit is gewoon een ficus:
BonsaiStan[1].JPG
(Bron:
thegiftofgivinglife.blogspot.com/2011/06...bonsai-finally.html#
)
Over het starten van zaad: Dat zou ik neit doen. Je bent 3 jaar verder voor je echt bezig gaat met het vormen van je boom. Dit is leuk als je besloten hebt dat het jouw hobbie is, en je ervaring hebt. Tot je een paar boompjes van een bescheiden tuincentrum plantje tot een redelijk bonsai-tje hebt opgekweekt zou ik niet aan zaad beginnen. Zaailingen zijn zeer kwetsbaar, en het risico dat je planten in die eerste 3 jaar verliest is vrijwel gegarandeerd. Eerst ervaring opdoen met snoeien, wateren, verpotten en bedraden, daarna pas beginnen met zaad kopen van allerlei speciale soorten.
Tuincentrum kwaliteit jonge planten kan je echt wel wat mee, zeker om een gevoel te krijgen van wat je aan het doen bent.