pukkkie schreef : ik begin te begrijpen waarom dit niveua zo laag ligt...
ga met een ficus naar een club en ze zullen je niet graag zien komen
met mijn serissa (toch niet zo slecht) hebben ze gevraagd
om deze niet meer mee te brengen dit is geen bonsai
ik heb een demo gevolgd van een bekende fransman
de demo was voorbij en de tijd voor vragen stellen was aangekomen
hij zei meteen vragen over bonsai met een grote glimlach...
geen ficus geen carmona geen serissa geen crassula en ga zo maar door
ik wil tukker gewoon meteen doen inzien dat bonsai meer is dan
enkel wat water geve en snoeien, de tijd die bonsai inneemt om kennis
op te doen is al zo een lange tijd waarom dan nog tijd verliezen...
en het hoeft echt niet duur te zijn een mooie starter
ivm alain, dit zit zo anders en als je zo een commentaar geeft
weet ik genoeg over jou mening leatherback
alain windt er geen doekjes om en dit is enkel positief
maar ik ga zeker vooruitgang maken en van jou is dit nog niet zo zeker
zeker niet met deze ingesteldheid
ik wil blijven verbeteren en verfijnen
van jou weet ik niet
Tsja.. Ik zie wel dat jij werkelijk weet hoe je mensen moet stimuleren het beste uit zichzelf te halen.
Wel jammer dat als een persoon jou zegt dat hij geen vragen beantwoord over ficus ed. jij meteen besluit dat die planten geen bonsai kunnen opleveren zegt misschien wel genoeg over jouw mening. Er zijn zeer vele top-bonsai die uit ficus gemaakt zijn. Om de grootste planten familie uit het raam te gooien omdat een keer iemand gezegd heeft dat hij die niet als bonsai beshouwd is nogal kortzichtig, in mijn ogen. Tenzij de persoon in kwestie een traditionele japanse school heeft gevormd (In Japan zijn nauwelijks ficus soorten enzijn derhalve traditioneel niet als bonsai gebruikt). Maar zelfs dan is het erg jammer om de kwaliteit van een boom af te laten hangen van de soort, en niet van het bereikte resultaat. Maar misschien zie ik het verkeerd en kan jij mij uitleggen waarom dit bv geen bonsai genoemd zouden mogen worden:
www.mybonsaibuddy.com/ficus-retusa-care-sheet.html
Maar goed. Je moet zelf weten welke kant je op wilt. Denk rustig dat jij wel vooruitgang zal boeken, en mensen die een andere mening op het gebied van soorten niet. We zullen het zien.
Om echter een beginner die met binnen bonsai wil beginnen, gewoon omdat het hem leuk lijkt een bonsai te kweken, en buiten geen opties heeft, af te raden binnenbomen te gebruiken omdat dat altijd zorgenkindjes zijn is NIET de manier om mensen positief over de hobbie te krijgen. Het is wel de manier om mensen bomen te laten kopen die ver boven hun nivo liggen, en binnen enkele weken sterven.
Ik ben blij dat ik niet op jouw club zit, waar je al verteld wordt dat je bepaalde planten niet mee mag nemen omdat ze zo arrogant zijn te kunnen bepalen wat wel of geen bonsai zouden zijn. Bij mij waren ze vorige week enthousiast een liguster aan het versnijden. Persoonlijk vind ik dit afgrijselijke planten. Maar jong en oud werken samen, delen ideen en inzichten en helpen elkaar vooruit. Dat is het soort vereniging waar ik lid van wil zijn.
En dat heeft niets met nivo te maken, hoe graag je dat ok zou willen.
Bekijk de mooie [ficus] bomen hier:
artofbonsai.org/galleries/aobawards2008.php
eens.