Hehe,
Hoe je gedachten kunnen veranderen over de tijd. Ik was niet tevreden met de eerste ronde aanpassen. Ik heb dus een paar weken geleden toen de knoppen duidelijk aan het verdikken waren de boom uit de pot getrokken. En nog een keer extreem aan de wortels zitten knoeien. En wat takken ingekort. En bedraad. Eigenlijk heb ik de book terug gebracht tot een stok met wat kleine takjes, en een paar wortelstompjes. Nu MOET de boom extreem veel wortels gaan maken. We zullen zien waar.
De boom is inmiddels verhuisd naar de volle grond, op een plek met alleen avond-zon. De rest van de dag staat hij in de schaduw op de vochtigste plek in de tuin die ik heb (We zitten op droge zandgrond hier, en soms verandert de tuin tot op 10cm diepte tot stof, Dus vochtig betekent meer: Droogt in de zomer pas na 2 weken zonder regen echt uit, niet: Met de voeten in het water zoals je in de rnadstad snel hebt).
Fototje:
De stekjes hebben de winter ook goed doorstaan, en mogen nu lekker een jaartje of 2 uitgroeien. Een heeft het wat moeilijk; Deze zit vol met bladlijs, welke ik elke 3 dagen met de hand verwijder. Uiteindelijk zal de boom genoeg kracht hebben om deze plaag zelf te boven te komen, verwacht ik. (in het uitterste geval zal ik helpen met een bladsnoei; Gee gif, want mijn bomen staan aan de rand vn de groentetuin, welke 'groen' is.