Kleine update.. De grote boom was wat traag bij het opstarten, maar de takken beginnen nu goed te lopen. Het hard terug snoeien heeft zijn werk ook goed gedaan: Overal aan de stam komen knoppen en uitlopers.
Het meest tevreden ben ik wel met de 3 losse stekjes. Die zijn ruimschoots verdubbeld in hoogte en dikte dit jaar. Zelfs zo goed dat ik een van de stekken plat gelegd heb, en alle zijtakken in een lus ingegraven heb om volgend jaar afleggers vanaf te halen. De andere 2 hebben een maand om een bamboestok gewonden gezeten om vorm te krijgen.
De ene is nu wat gesnoeid, en hier is het stamverloop mooi te zien. De ander heeft een dunne spriet die nu ook op een bamboestok zit, om in de toekomst gemarcotteerd te worden. Deze winter wortels bijsnoeien, verplaatsen en dan nog 1-2 jaar doorgroeien, waarbij veel snoei in de top met geen snoei in de onderste 10 cm moet gaan leiden tot tapsheid. Daarna een grote marcotteer actie. Ik verwacht dat er in totaal meer dan 6 bomen van de 2 stekken gaan komen.
Plaatjes: