ruudjacobs schreef : Hey dat is toevallig...
Die heb ik ook besteld en komt morgen binnen.
Het is wel een ander soort dan de topic starter heeft gekocht.
Ook geheel andere watergift/lichtbehoefte. De een is tropisch(houdt niet van kouder dan 12/15c) de ander is deels winterhard.
Topic poster moet b.v. voor zijn soort er voor zorgen dat deze niet in de volle zon staat. Half schaduw is beter. Zeker met de aankomende waremen dagen. Anders kans dat die binnen een paar dagen het loodje legt.
Jouw boompje hoort hoort in principe buiten. Binnen zwakt de boom steeds verder af, en vaak komen ze dan de winter en het voorjaar niet door. Behalve als deze een plek buiten krijgt (alleen met extreme vorst beschermen). Ik weet dat dit soort boompjes voor binnen worden gekocht. Zo begon ik zelf ook. Nu hou ik ze buiten, en als er een keer visite komt, zet ik hem de middag of dag binnen. Maar zodra visite weg is, gaat deze weer naar buiten.
Planten die buiten niet gewend zijn, dienen eerst afgehard te worden voorals ze naar buiten mogen. (googlen als je advies aanneemt, en niet tijdens hitte golf afharden pas erna)
Wat betreft de keuze van de ontwerper van deze producten is dit voor verkoop bedoelt, en daarbij wordt niet zo zeer naar de gezondheid of voorkeuren van de planten gekeken. In die situatie zijn de bomen bij 99% van de gevallen binnen één jaar dood. Dat is dan ook één van de aspecten waarom men van mening is dat deze bij huiskamerplanten forums horen. Omdat dat een geheel ander niveau van omgang met de planten/bomen is. Bonsai is dus ook bedoelt met de achterliggende gedachte om de boom over 20 of 50jaar nog steeds in leven te hebben. Helaas verwacht ik niet dat resultaat in deze condities.