Is die juniperus een "Pfitseriana"?
Aan het loof te zien in ieder geval een soort die moeilijk of niet stevig compact en geschubt te krijgen is.
Ik vind de stam wel wat hebben, dit soort materiaal gebruik ik zelf ook maar ik ent daar dan chinensis of itoigawa loof op.
Op die manier kan je van inferieur materiaal (qua loof dan) een heel goeie boom maken.
Die van jou valt daaronder vind ik, goeie stam maar minder geschikt loof.
Wat die Pinus literati betreft zou ik het ook met minder takken doen.
Ik ben zelf een absolute literati fan, en bij deze stijl moet je trachten minimalistisch te werken.
Hier geldt zeker de regel "minder is meer. (zie tekening)
Ik zou die onderste tak in die binnenbocht al zeker weg doen, en die op dezelfde hoogte" staat als de eerste vallende tak ook.
Nog even een opmerking over de bedrading bij die Pinus, als ik dat mag zeggen.
Zoals je dat nu gedaan hebt haalt dat niet veel uit. De draad op de vallende tak die ik zou behouden is veel te dun en de wikkelingen lopen te dicht bij mekaar en zijn te recht. Het is zowat bedraad als een uitgerokken veer.
Als je bedraad moet je veel minder wikkelingen gebruiken zodat je een richting krijgt waarbij ze op 45° over de tak lopen, dan heb je veel meer effect van de bedrading om daarmee te buigen.
Een goeie test bij bedrading is dat je de tak moet kunnen buigen en dat hij dan zo blijft staan en niet terug veert.
Bij dikke takken zul je uiteraard ook met spandraden moeten werken.
Wat de Acers en de berk betreft, je kan die snoeien net na de bladval, dan ligt de sapstroom stil.
Wel opletten bij deze soorten, die sapstroom komt al snel terug op gang.
Wat je altijd best doet is eerst een klein takje knippen en kijken of daar een druppel komt aan hangen. Als dat het geval is kan je niet verder snoeien, dan gaat hij te fel bloeden.
Groeten Luc.