Het is maar wat je voor ogen hebt, met dit loof blijf je in een beginfase of in het beste geval in een halfweg fase steken.
Dat loof blijft altijd flodderig, dat wordt nooit echt kort, compact en stevig.
Sommigen zullen zeggen dat het wel kan, maar dan ligt de norm die je wil bereiken een stuk lager.
Je moet veel geduld hebben zeggen ze, als je na 10 jaar met de juiste technieken nog niet naar een eindimago komt mag je het opgeven vind ik.
De pfitzeriana's hebben dikwijls mooie stammen en als je ze in draad zet heb je een mooie pré-bonsai, en als je daar tevreden mee bent kan je hem zo behouden. Maar het zal altijd een soort van pré-bonsai blijven.
Pfitzeriana is een never ending story van bedraden, snoeien, opnieuw bedraden, in de buurt komen van iets wat goed lijkt te worden maar dan toch weer moet gesnoeid worden waardoor er weer weinig staat, opnieuw bedraden, enz..., enz...
Ik heb ze ook gehad in mijn begin jaren, en ik had de gedachte om, ondanks alle negatieve adviezen, eens te bewijzen dat het wel kon. Ik ben met een aantal bomen intensief bezig geweest maar heb het uiteindelijk toch moeten opgeven.
Als je norm hoger komt te liggen stop je met deze soort met het originele loof en ent je chinensis of itoigawa.
Ook opgelet voor Parsonii, dat is ook zo'n soort, die is wel beter dan pfitzeriana en die worden nog wel verkocht in bonsai centra, maar ik hoef ze niet. (Dat is mijn visie hè, voor mij is dat een mindere soort)
Dat loof wordt telkens weer juveniel als je snoeit, en zo blijf je altijd met gemengd loof zitten.
Er wordt dan wel gezegd dat je moet verder werken en dat dat wel in orde komt, maar ik geloof er niet in.
Als ik het goed heb heeft Tom ook een Parsonii die hij uiteindelijk toch ook maar heeft geënt?
Ik wil graag eens een foto zien van een bonsai op afgewerkt en hoog niveau, zonder draad en met compact geschubt loof van een Pasonii of een pfitzeriana. Ik ben ze nog niet tegen gekomen op een tentoonstelling. Wel als pré-bonsai op een club tentoonstelling.
Als iemand mijn uitleg kan ontkrachten, graag dan? Dan leer ik weer iets bij.
Wat de bemesting betreft, ik geef veel eten aan mijn bomen die nog in ontwikkeling zijn, andere die in een eindfase zitten dan weer niet of minder. Ik werk vooral met abrakas en tamahi, en vloeibare meststoffen zoals visemulsie, en ja, dat is niet de goedkoopste oplossing, maar het is dat, of veel langer wachten op resultaat.
Ik ben er zeker van dat er leden zullen zijn die wel een goedkoper advies kunnen geven, iedereen moet dat voor zichzelf uitzoeken en uitmaken tot hoever je daar in wil gaan.
Groeten Luc.