Ik ga hem in een houten bakje zetten waarin ik hem inderdaad heel goed kan vastzetten. Hij heeft namelijk veel bovengronds volume waardoor hij zelfs niet gewoon zou blijven staan in substraat.
Voor de standplaats heb ik enkele mogelijkheden:
- in onze halfopen veranda. Hier staat hij overdekt waardoor hij niet te veel water zal krijgen en volledig uit de wind. Hij staat er goed licht, maar de temperatuur is wel gelijk aan de buitentemperatuur. Dus dan zal ik hem bij vorst toch bijkomend moeten beschermen of binnen zetten. Maar dan zal hij wel zijn normale cyclus volgen en in 'winterrust' kunnen gaan. Dan heeft hij ook niet veel vocht nodig waardoor hij hopelijk overleeft tot het voorjaar en zijn wortels dan gaan beginnen groeien.
- In een onverwarmde kamer op het verdiep van onze woning. Deze heeft een raam op het zuiden, dus hij zal daar nog lekker veel licht krijgen. De ruimte wordt niet verwarmd, zoals heel onze verdieping, maar profiteert wel wat mee van de warmte die van beneden komt. Het zal er dus nooit écht koud zijn, tenzij bij strenge vorst (maar altijd boven het vriespunt).
- In een verwarmde ruimte. Dan zullen zijn wortels misschien al wél gaan groeien.
Ik zou hem nog niet willen snoeien om hem niet onnodig nog meer stress te bezorgen.
Langs de andere kant: hij heeft bijna geen wortels, is het dan beter om het loof te verminderen? Ik heb bang dat hij met deze hoeveelheid wortels al dat loof niet zal kunnen voorzien van vocht.
Die stek die 2 jaar zonder wortels stond, had waarschijnlijk ook heel weinig loof?
Op basis van bovenstaande ben ik geneigd om hem niet te snoeien en binnen te zetten.
Liefst in een verwarmde ruimte, maar het zal ervan af hangen of mijn vrouw een olijfstruik in houten bak gaat tolereren in de woonkamer
Of zijn er nog andere argumenten om hem níet in de woonkamer te zetten. Voor de meeste bomen is dit een zeer slechte plaats, voornamelijk door de droge lucht. Maar voor een olijfboom lijkt me dit minder een probleem?
Ook weet ik niet of het nadelig is om zo zijn 'rustperiode' over te slagen?