Dag Brecht,
Ik denk ook dat deze aan het uitdrogen is, al zit er overal nog groen onder de bast.
Zijn de wortels voldoende hersteld? Helemaal niet volgens mij. Daarom dat het me beter lijkt om alles weg te snoeien.
Nu probeert de boom een hoop blad te voorzien van water, waarin hij duidelijk niet slaagt. En ik betwijfel het of deze bladeren nog aan fotosynthese doen, die nodig is om nieuwe wortels aan te maken.
Als ik hem kort snoei, gaat hij misschien gestimuleerd worden om op reserves uit te lopen. En vanuit die uitloop wel aan de nodige fotosynthese doen. Ook zou ik hem dan eventueel in een warm en vochtige omgeving kunnen plaatsen om dit alles te stimuleren.
Wat denk je dat er mis is met de grondmix en hoe keert dit zich tegen me?
Betreft de vreemde periode om te verpotten: dit boompje werd aangeboden door mensen die het reeds hadden uitgedaan.
Ik wist dus dat het een uitdaging was om het te laten aanslaan.
Normaal zou het inderdaad enkele maanden duren vooraleer de boom terug actief zou worden. Maar in de periode wanneer dit in een gemiddeld jaar zou beginnen, heeft hij nog eens een stevige winterprik over zich heen gekregen. Dit heeft wel meer planten, bomen... parten gespeeld denk ik.
Ik weet dat er klassieke periodes zijn om bepaalde zaken uit te voeren. Ik denk niet dat ik hier iets van in de wind sla.
Maar als iets, zoals in dit geval, door de eigenaar wordt uitgegraven in de foute periode, is het de keuze: voorbij laten gaan of aannemen en hopen op het beste.
Zo heb ik vorig jaar midden in een hittegolf een Japanse esdoorn van 40 jaar oud uitgegraven. Is er een slechtere periode met minder overlevingskans als deze? Ik denk het niet. En toch staat deze nu mooi te pronken in mijn tuin. Maar ik had even goed een dode boom uit mijn tuin kunnen staan graven, dat was een gok die ik bereid was te wagen.
Betreft het aantal bomen in goede conditie? Ik ben nog niet lang bezig.
Van degenen die ik vorig jaar heb uitgegraven, staan de meesten mooi te groeien.
Van degenen die ik dit jaar heb uitgegraven, zijn er in goede en minder goede conditie. Dit lijkt me ook logisch aangezien dit toch telkens een aanslag op de boom of plant is. Als deze in het voorjaar dan nog eens een serieuze portie vorst over zich heen krijgen... Hoeveel hiervan terug in goede conditie gaan geraken, zal ik je pas volgend jaar kunnen vertellen...