In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81516

• jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb een 9- tal jonge larixen staan en heb ze vorige herfst in kleine potjes van 1,5L gezet. ze zien mooi groen nu
Ik zou hier graag een bos formatie mee maken.
Wanneer in het jaar kan ik dit best doen ?
Mag ik wortel snoei en tak snoei toepassen in de periode van het vormen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81519

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Best in het voorjaar als de knoppen goudgeel zijn, snoeien kan in de winter.

Ik weet niet hoe het zit met de dikte en hoogte van je boompjes maar het is beter dat ze ze apart opkweekt tot de hoogte en dikte verschillend is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jooms88

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81527

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je toevallig geen foto's van de boompjes? Altijd leuk om te zien.
Wellicht kan je dan boompjes dan rangschikken/volgorde zetten en dan een front view foto maken.

Dan kan er ook eventueel advies gegeven worden over ontwikkeling per boompje of anders te herschikken.

De groei van deze zomer kan je al nijpen, zodat de boompjes niet te bossig zijn op de foto.
Verpoten doe je pas aankomend voorjaar. Wellicht niet eens samen in een bos, maar je kan dan al wel een extra seizoen aan de wortel voet werken, en induvuele bomen stylen.

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81534

• Makaira
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 21
Een bos? Een heleboel bomen samen of verschillende broepjes samen met ruimtes ertussen in?
Indien alles samen, dan moet je juist zien dat er enkele bovenuit steken. Maakt allemaal niet veel uit en de ene boom verbergt de gebreken van een andere.
Indien een bosje met groepen dan heb je verschillende maten nodig en met maten bedoel ik zowel hoogte, omvang, dikte stam....is natuurlijk veel mooier.
En ja, je kan tegelijk takken en wortels snoeien, bewaart het evenwicht van de plant. Essentieel is wel de naverzorging en dit geeft bij larixen wel eens een probleem. Enkele maanden geleden stond op dit forum nog iemand met problemen. Larixen hebben redelijk veel reserves en zelfs bij fatale ingrepen zie je nog niets tot de maand mei. Plats begint dan alles redelijk snel af te sterven. Essentieel bij serieuze ingrepen is dat je ze de eerste maanden, tot de nieuwe scheuten hun normale kleur hebben, in de schaduw of half schaduw zet.
Wil je minder risiko, doe dan alles stap bij stap. Snoeien en vormen en het jaar erop verplanten in kleinere pot of trainingspot en jaar erna als bosje

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81540

• jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
hieronder wat foto's van de boompjes apart
zou ik de toppen al wat kunnen terugsnoeien ?

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81541

• jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
foto's

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81542

• Makaira
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 21
Eerst een vraagje, go je een bos maken, dus alles bij elkaar, of een bos staande uit enkele groepjes?
2 opmerkingen
- die bomen hebben veel eten gehad hé, of is de grond zo goed
- zou er een paar opvormen tot solitair, je hebt reeds een goede vertakking die laag begint en de stammen zijn nog goed te bedraden

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81544

• jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik had graag een bos gevormd met enkele groepjes.

Ik geef ze 1 x per maand vloeibare lente-zomervoeding
heb ze in november 2018 in die kleine potjes gezet met gewone potgrond, dus niet specifiek voor bonsais

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81546

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Mij valt op dat ze allemaal ongeveer even dik zijn. Ik zou daar aan werken, verschil van dikte.
Of je ze nu bij elkaar zet of in groepjes, je hebt verschillende diktes nodig om een mooi bos te maken.
Probeer er meer op te kweken dan je er wilt gebruiken dan heb je bij het samenstellen keuze.

Europese larix box 5 jaren 3 maanden geleden #81548

• Makaira
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 21
Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen mening.
De meeste bosjes die men ziet, als alles bij elkaar staat, dan hebben alle bomen nagenoeg dezelfde stamdiamer en hoogte. Er zit niet zo veel verschil in, dit is ook het idee van bos. Bij groepjes is het verschillen en wekt me de idee op van een solitairboom die zaden gegeven heeft welke ieuwe bomen gaf, meestal dichtbij de 'oerboom' en soms een beetje verderaf. Deze bomen gaven dan eveneens zaden en nieuwe bomen zodat je dikwels met 3 à 5 maten werkt.
Natuurlijk heb je dan bomen van diverse diktes en hoogtes nodig!
Elk bos is niet het bos van Koyasan met eeuwenoude bomen waarvan de koppen allemaal weggebliksemd zijn. Dus denk maar eerst een na over de hoogte dat je bos gaat krijgen . De schaal of leisteen zal naar verhouding moeten zijn.
De boompjes hebben reeds een redelijke hoogte en indien je geen snoeisporen in de koppen wenst dan is het best dat je in de winter de koppen reeds insnoeit ONDER de gewenste hoogte en dat je van een zijtak een nieuwe hoofdtak maakt.
Probeer bij de takselectie ook rekening te houden dat de zijstkaken naarmate de top steeds dunner moeten zijn want hiertegen worden enorm veel fouten gemaakt.
Zou ook dit jaar geen meststoffen meer geven tenzij nog eens eind september een halve dosis.
Denk niet direkt dat je reeds volgend jaar je bos zal kunnen maken. Indien je nog een jaartje wacht zeker in maart nog eens herpotten in zelfde pot dit om een wortelsnoei te doen, anders ga je te veel wortels hebben het jaar erop, te fel moeten insnoeien en te veel risiko's hebben op afsterven

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts