Jooms,
Om eerlijk te zijn, denk ik dat je te weinig variatie hebt op dit moment om een overtuigend bos neer te zetten. Tenzij je een productiebosje van rechte stammetjes die allemaal even oud zijn neer wilt zetten. Maar in natuurlijke bossen hebben bomen verschillende dikte en hoogte (Waarbij dikker = hoger) en hebben de stammen meestal wat beweging, welke in het hele bos te vinden zijn zodat een ritme ontstaat.
Verpotten en wortelsnoei van de bomen doe je aan het einde van de winter. Idealerwijs zodra de knoppen beginnen te zwellen en glanzen,Feb, Maart waarschijnlijk, afhankelijk van het weer.
Voor die tijd kan je echter al een beeld vormen van welke bomen je war gaat plaatsen, In de winter kan je alle bomen alvast bedraden, zodat je bij het plaatsen meteen de takken kan zetten.
Als het je eerste bos is, zou ik overwegen dit met iemand te doen die het al vaker gedaan heeft. Latix kan enorm veel hebben, zeker ook qua buigen. Je bent dus niet gebonden aan de vorm die de boompjes nu hebben.
Er staat elk jaar bij de trophy in Genk iemand uit de UK met een berg jonge larixen die hij uit een bos meeneemt. De moeite waart om even bij die stand te kijken hoe de boompjes daar gevormd worden, en hoe hij met de wortels omgaat.
Ik heb zelf een boel van dit soort boompjes gehad, en ook geexperimenteert wat ze kunnen hebben, en ik heb geen bomen verloren aan snoei of draden. Zoals eerder vermeld: Bij het terug snoeien wel terug op een zijwortel. Dan gaat het wel goed. Als de boom nieuwe zijwortels moet maken gaat dat ook wel, maar dat kost een larix meer moeite.
Als je de hoofdstammen inkort, probeer dat dan zo te doen dat de snoeiwond later aan de achterkant van de bomen komt, en breng een zijtak omhoog. Dan zal je later als de wonden dicht groeien (Bij gezonde jonge larizen zal dat in een a 2 seizoenen moeten kunnen) niets meer van het snoeien.
Larix is een echte pioniersoort. Hij staat dus graag in de zon en haalt daar oko zijn kracht vandaan. Zorg er daarom voor dat takken die je wilt behouden in de zon blijven.
Succes!