Hallo,
Eventjes kort voorstellen:
Harald, 38 jaar uit West-Vlaanderen.
En dan meteen met de deur in huis vallen...
Ik ben nog maar een tweetal jaar bezig met het onderzoeken en houden van bonsai, dit laatste is er eigenlijk pas vanaf herfst vorig jaar.
Nu ik te maken heb met de eerste echte bloei weet ik mij niet goed raad wat te doen op welk moment.
volgende bomen heb ik in mijn bezit: (foto's zoals ze nu zijn)
Acer palmatum
Malus
Prunus (Verkocht als Mahaleb maar hier heb ik twijfels over)
Voor zover ik zelf kan uitmaken zit de groei er goed in. De zomer goed doorkomen is sowieso de eerste betrachting, de winter is mij al gelukt...
Toch had ik enkele vragen:
De malus heeft redelijk wat nieuwe groei, laat ik dit gewoon doorgroeien of dien ik dit terug te snoeien. Het plan is om de boom meer volume te laten krijgen en nog wat in hoogte te doen toenemen.
Op de malus heb ik bladluizen gehad (die ik nu aan het bestrijden ben), redelijk wat blaadjes hebben hierdoor schade opgelopen. Kan dit kwaad? Ook is er een invasie van mieren... Moet ik hier iets aan doen?
De acer moest ik al sneller terug gesnoeid hebben. Ik heb de kennis nog niet om het juiste moment te zien en dan ook nog de juiste hoeveel terug te snoeien. Ik heb dit gezien op workshop maar vind dit zelf nog moeilijk. Hier ontbreekt het mij zeker aan ervaring.
De prunus mag rustig zijn ding doen. De boom werd niet in supergoeie conditie gekocht, ik laat hem zeker een jaartje met rust. Hij is in het voorjaar verpot geweest en staat nu mooi in blad.
Naast deze boompjes heb ik nog twee malsai, een ulmus die ik zelf heb gekocht toen ik nog helemaal van niets wist (nu nog niet zoveel beter hehe) en een Chinees peperboompje dat ik heb gekregen.