In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75147

• supathaifly
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Fonz schreef : Je bent je Zelkova vergeten te vermelden ;)
Dat zijn ineens mooie exemplaren om mee te starten.
Welkom op het forum!

Bedankt.
Ik heb de keuze gemaakt om van start te gaan met bomen die al het eerste stadium hebben gehad.
Met de nodige begeleiding moet mij dat wel lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75148

• supathaifly
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Ivan schreef : Welkom.
De malus zal zich uitputten al die appeltjes groot te krijgen. Gezien je nog verder wil vormen alle appels weg. Wil je er toch enkele bewaren voor het uitzicht in de herfst dan hoogstens een tiental goed verspreid over het geheel.
De prunus lijkt gebreksverschijnselen te hebben. Een goed uitgebalanceerde voeding met voldoende sporenelementen.

Bedankt voor de tip Ivan. Ik had mij hier zelf al vragen bij gesteld. Er hangen er wel heel veel aan....
Is er een bepaalde methode of plaats waar deze best afgesneden worden?

De prunus kocht ik toen hij niet al te beste conditie was. Mijn onervaren oog had hier geen zicht op, ik had het vooral voor de mooie kleur van de boom.
Pas toen ik de boom wilde voorbereiden om mee te nemen op workshop en de draad eraf deed zag ik de ware aard. sommige takken zaten gewoon nog aan elkaar door de draad maar waren eigenlijk al een tijdje afgebroken.
Mag ik vragen op wat u zich baseert door aan te geven dat hij gebrekverschijnselen vertoont, waar ik het wel mee eens ben.

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75149

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940

supathaifly schreef :

De malus zal zich uitputten al die appeltjes groot te krijgen. Gezien je nog verder wil vormen alle appels weg. Wil je er toch enkele bewaren voor het uitzicht in de herfst dan hoogstens een tiental goed verspreid over het geheel.
De prunus lijkt gebreksverschijnselen te hebben. Een goed uitgebalanceerde voeding met voldoende sporenelementen.

Bedankt voor de tip Ivan. Ik had mij hier zelf al vragen bij gesteld. Er hangen er wel heel veel aan....

De prunus kocht ik toen hij niet al te beste conditie was. Mijn onervaren oog had hier geen zicht op, ik had het vooral voor de mooie kleur van de boom.
Pas toen ik de boom wilde voorbereiden om mee te nemen op workshop en de draad eraf deed zag ik de ware aard. sommige takken zaten gewoon nog aan elkaar door de draad maar waren eigenlijk al een tijdje afgebroken.
Mag ik vragen op wat u zich baseert door aan te geven dat hij gebrekverschijnselen vertoont, waar ik het wel mee eens ben.

Ik gok dat ivan dat baseert op het blad dat niet mooi groen is maar wat geel vlekkerig is

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75151

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

supathaifly schreef :

Tom Haest schreef : Bij gingko ga ik ook.
Daar kun je heel veel bijleren.
Komt de acer van daar, anders doe je hem eens mee naar een workshop.

Zowel de malus als de prunus en acer komen van daar.
Alle drie heb ik ze al meegenomen op workshop en werden daar verpot en werd aandacht besteed aan het uitwerken van de wortelvoet.

Op de laatste workshop had ik de malus en acer mee. Ik ben begonnen met het openen van de malus en hier hier veel tijd mee verloren door mijn onervarenheid. Ik heb nog heel kort uitgelegd gekregen hoe ik de acer verder moet bewerken deze lente/zomer maar in de praktijk is het mij toch iets anders dan wat nieuwe groei terug te snoeien.

Wat was de om het silhouet te houden?
Of moeten de takken nog dikker worden?

Wat ik al zeker zou doen is de grotere bladeren weghalen om licht en lucht in de boom te krijgen voor de binnenvertakking.

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75154

• supathaifly
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Tom Haest schreef :

supathaifly schreef :

Tom Haest schreef : Bij gingko ga ik ook.
Daar kun je heel veel bijleren.
Komt de acer van daar, anders doe je hem eens mee naar een workshop.

Wat was de om het silhouet te houden?
Of moeten de takken nog dikker worden?

Wat ik al zeker zou doen is de grotere bladeren weghalen om licht en lucht in de boom te krijgen voor de binnenvertakking.

Blijkbaar is het juiste moment van belang van de acer, dit is iets wat ik nog zeker niet goed zie.
Volgende info vond ik hier op bonsai empire terug:

Wanneer er ingegrepen moet worden bij een Bonsai wordt meestal aangeven door de plant zijn levenscyclus. Soms is het juiste moment beperkt tot een periode van slechts enkele dagen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het nijpen van de knoppen van Esdoorns.

En

Bij andere soorten, zeker in het geval van Bonsai die al gestileerd zijn, moet er ingegrepen worden om de krachtige groei onder controle te krijgen en om de elegantie en verfijning aan het einde van de vertakkingen te behouden. Dit is het geval bij Japanse Esdoorns in de stylingsfase: wanneer deze onbelemmerd kunnen groeien zullen ze tijdens het groeiseizoen grote lange scheuten ontwikkelen van mogelijk wel een meter lang.

Bij een Esdoorn die in de fase van verfijning is moet er dagelijks ingegrepen worden bij de knoppen, vanaf het moment dat de eerste knop opengaat tot het moment dat de laatste knop zich opent. De procedure bestaat uit het openen van de eerste 2 blaadjes, welke behouden blijven, en het verwijderen van de binnenste blaadjes. Deze ingreep noemen we “nijpen”, en bevordert de groei van nieuwe en kleinere knoppen, welke zich zullen vormen in de oksels van de overgebleven blaadjes. Deze ingreep moet continu herhaald worden, en word vaker gelijktijdig uitgevoerd met het ontbladeren, genereert kleine blaadjes en elegantere betere vertakkingen, wat weer karakteristiek is voor Japanse Esdoorns

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75155

• supathaifly
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

dennisfranx schreef :

supathaifly schreef :

Ik gok dat ivan dat baseert op het blad dat niet mooi groen is maar wat geel vlekkerig is

Foto van het blad.
Waaraan zou dit te wijten kunnen zijn?
Voeding? Ik geef sinds een maandje vaste meststof, een mix die me bij ginkgo werd aangeraden.
Teveel zon?
....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75156

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Kan ook door te droog/nat zijn
Door het mos op de pot kun je slecht zien of je grond opgedroogd of nog voldoende vochtig is.

Maar ook lijkt het alsof de blad nerven donkerder zijn en het blad zelf wat gelig en dat kan ook wijzen op een te kort aan ijzer/magnesium

Ikzelf zou het mos verwijderen om de grond goed te kunnen monitoren op vochtgehalte en wat magnesium op de grond strooien en inwateren ( dit is verkrijgbaar bij elk tuincentrum)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: supathaifly

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75157

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
www.mijntuin.org/articles/de-belangrijks...sstoffen-in-de-bodem
wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Gebr...ten+loofhoutgewassen
De appeltjes verwijder je door het steeltje door te knippen. Zolang een plant in opbouw is wordt er op gewaakt de boom geen krachten te laten verspillen aan bloemen en vruchten. Soms is dat 'moeilijk'. Zeker voor beginners. Dan kan je enkele bloemen (en dus later vruchten) laten staan aan de uiteinden van takken en verdeeld over de ganse boom. "Het oog wil ook wat"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: supathaifly

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75158

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Is jou esdoorn al in de verfijnigsfase?
Ik vind het wat gevaarlijk om te zeggen het moet zo of zo.
Danny zal het wel goed uitgelegd hebben en ik weet ook niet wat hij voor ogen heeft.
Msh eens een mailtje sturen?

Te volgen richting onduidelijk 6 jaren 5 maanden geleden #75160

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269

Tom Haest schreef : Is jou esdoorn al in de verfijnigsfase?

Ik denk van niet, buitenkanten goed kort houden dat er binnenin knoppen komen waar je dan mee verder kan.
En vooral je esdoorn in gang houden, als hij stil valt is het zeer moeilijk om die hetzelfde jaar terug opgang te krijgen.

Mijn mening.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts