Tom Haest schreef :
supathaifly schreef :
Tom Haest schreef : Bij gingko ga ik ook.
Daar kun je heel veel bijleren.
Komt de acer van daar, anders doe je hem eens mee naar een workshop.
Wat was de om het silhouet te houden?
Of moeten de takken nog dikker worden?
Wat ik al zeker zou doen is de grotere bladeren weghalen om licht en lucht in de boom te krijgen voor de binnenvertakking.
Blijkbaar is het juiste moment van belang van de acer, dit is iets wat ik nog zeker niet goed zie.
Volgende info vond ik hier op bonsai empire terug:
Wanneer er ingegrepen moet worden bij een Bonsai wordt meestal aangeven door de plant zijn levenscyclus. Soms is het juiste moment beperkt tot een periode van slechts enkele dagen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het nijpen van de knoppen van Esdoorns.
En
Bij andere soorten, zeker in het geval van Bonsai die al gestileerd zijn, moet er ingegrepen worden om de krachtige groei onder controle te krijgen en om de elegantie en verfijning aan het einde van de vertakkingen te behouden. Dit is het geval bij Japanse Esdoorns in de stylingsfase: wanneer deze onbelemmerd kunnen groeien zullen ze tijdens het groeiseizoen grote lange scheuten ontwikkelen van mogelijk wel een meter lang.
Bij een Esdoorn die in de fase van verfijning is moet er dagelijks ingegrepen worden bij de knoppen, vanaf het moment dat de eerste knop opengaat tot het moment dat de laatste knop zich opent. De procedure bestaat uit het openen van de eerste 2 blaadjes, welke behouden blijven, en het verwijderen van de binnenste blaadjes. Deze ingreep noemen we “nijpen”, en bevordert de groei van nieuwe en kleinere knoppen, welke zich zullen vormen in de oksels van de overgebleven blaadjes. Deze ingreep moet continu herhaald worden, en word vaker gelijktijdig uitgevoerd met het ontbladeren, genereert kleine blaadjes en elegantere betere vertakkingen, wat weer karakteristiek is voor Japanse Esdoorns