april, begin mei lijkt mij het best. Na verpotten is het wortelgestel wat vorstgevoelig dus zeker opletten als je eerder gaat verpotten. Laat in het jaar verpotten kan blijkbaar ook maar de wortels kunnen dan nog niet goed gaan herstellen voor de komende winter (dus dan ook gaan afschermen van vorst). Zeker een verzwakte pinus (door ingreep, weinig bemest,...) kan dit niet aan. Probeer je pinus dan ook het jaar voor de verpotting wat rust te geven en doe geen grote ingrepen. Ook correct bemesten, de boom moet vol energie zitten om het verzwakte wortelgestel te versterken en nieuwe naalden aan te maken.
Er bestaat hier veel discussie over... Maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen en ook nu niet meer gaan verpotten. Hete dagen -> verzwakt wortelgestel -> weinig watertoevoer -> eventueel uitgedroogde plant. Als de plant sputtert en toch overleefd dan is de winter daar...
Verpotten later in het jaar is volgens mij zever in zakjes... Sommige bevelen het aan, maar als je vraagt waarom... geen deftig antwoord. De enigste reden dat ik kan bedenken dat er vroeg in het jaar ook veel energie naar de nieuwe naalden gaat.
Vroeg in het jaar maar niet te vroeg met extra oplettendheid en aandacht zo doe ik het. En blijkbaar velen hier...
En vergeet de ECTOmychorizza schimmel niet! Ik ben wat testen aan het doen ermee op zaailingen en het verschil in wortel aanmaak/groei is enorm!