In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52161

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Trap schreef : Sommige bevelen het aan, maar als je vraagt waarom... geen deftig antwoord. De enigste reden dat ik kan bedenken dat er vroeg in het jaar ook veel energie naar de nieuwe naalden gaat.

Veel meerjarige planten hebben in de laate zomer, begin herfst een groeispurt in de wortelzone. Voedingsstoffen worden in de wortels weggezet voor eht voorjaar. Zeker bladverliezers kan je in de late zomer, begin hefts ook nog verpotten. Uiteraard moet je dan geluk hebben dat de winter niet extreem vroeg inbreekt. Maar bij verplanten van bomen in de volle grond is de herfst eigenlijk beter dan het voorjaar.

Ik hou het bij bonsai op het vroege voorjaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52166

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Jurriemr schreef : Hartelijk dank voor de antwoorden, ik denk toch dat het een strobus is.

Wat heeft u een mooie strobus.

Mijne heeft erg veel ingroeischade, hij heeft erg lang in de draad gestaan, volgend de vorige eigenaar ongeveer 12 jaar. Weet niet of dit klopt. Ook zitten er 3 dikke takken die op 1 punt ontspringen. Geen idee wat hiermee te doen. Iemand een idee wat nu verder. Eigenlijk moet hij verpot worden. Weet niet of dit slim is vanwege de bedrading die ik verwijderd heb. Ook hoor ik verhalen over verpotten in het voorjaar en verhalen over verpotten in julie augustus.

Alvast bedankt

Die ingroeischade is niet erg. Als de tak leeft, blijft hij leven. En als hij flink groeit, worden die littekens vanzelf gaandeweg minder. Maar ik vind je boom er niet echt vitaal uitzien, dus ik zou me eerst toeleggen op meer vitaliteit te krijgen door flink te laten groeien dmv licht, water en mest. Drie takken op 1 vlak "mag" eigenlijk niet, dus je kunt nadenken over welke twee er weg zouden kunnen. Daarbij kijk je vooral naar de takverdeling om die drie takken heen. Je zegt 'Eigenlijk moet hij verpot worden'. Waarom denk je dat? Mensen willen zo graag verpotten en zeker bij dennen hoeft dat helemaal niet zo vaak...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52212

• Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 27
Hartelijk dank voor alle berichten, hier heb ik echt wat aan. Ik ga hem even lekker laten aansterken en dan waarschijnlijk in het voorjaar verpotten. De reden dat ik denk dat hij verpot moet worden is : 1 de wortels groeien uit de rand van de pot. 2 water wordt slecht opgenomen door de grond 3 boom staat los in de pot , als ik deze optil zie ik alleen maar wortels.
4 boom staat in potgrond.

Ik ga bedenken welke 2 taken ik wil verwijderen, maar daar niet ik echt goed over nadenken. Hebben jullie hier misschien een idee over of ? Ik ben bang dat ik echt mega veel schade krijg aan de stam, dit omdat het echt een hele dikke bobbel is waar de takken uitkomen.

Groet jeroen

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52215

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik vind het een mooie boom met zeker potentie!

Als je niet zeker bent van je zaak kun je beter hulp zoeken ..Zonde om hem te verpesten. Zo van de foto is het bijna onmogelijk om goed advies te geven

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52217

• Jurriemr
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 27

marcellucas schreef : Ik vind het een mooie boom met zeker potentie!

Als je niet zeker bent van je zaak kun je beter hulp zoeken ..Zonde om hem te verpesten. Zo van de foto is het bijna onmogelijk om goed advies te geven

Ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik me ook heb aangemeld bij dit forum. De boom is volgens de vorige eigenaar zeker 30 jaar oud. Ga hem nu maar eens laten aansterken. En hopelijk vind ik iemand die me hiermee kan helpen.

Vriendelijk bedankt.

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52308

• stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik ga volledig akoord met de mening van de 2 voorgaande heren.
Qua raad kan ik uit eigen ervaring alleen maar het volgende aanraden:laat de boom aansterken , naar mijn ervaring langzaam aan de bemesting graad verhogen (visemulsie nu en de dosis verhogen :bijvoorbeeld van 3ml per 3 liter water verhogen tot naar 4 ml de volgende bemestingen).
En in de late zomer tot herfst PK meststof.
Dan vroeg voorjaar verpotten zoals ik al aangaf in mijn vorige posting (zorg er zeker voor dat je genoeg wortels en microhyza schimmel over kan brengen bij de verpotting)en dan pas in de winter van 2017 aan vorming denken.
Qua vorming zou ik aan 2 opsie's denken
Opsie 1: De rechtse dikke stam behouden en een soort literati maken.
Opsie 2 : de 2 linkse takken behouden en een naar beneden buigen en hem verder vormen als cascade , Let wel alles dan goed omwikkelen met vochtige raffia.
Als je gaat vormen laat een stomp je staan van de oude verwijderde tak en smeer ruim in met wondpasta want achteraf kan je daar misschien nog een leuke jin van maken (weghalen kan later altijd nog als hij niet past in het totaalbeeld)

Nog even een voetnoot:ik heb gemerkt dat het alles behalve een gemakkelijke soort is het ene jaar doet hij het goed het andere jaar weer wat minder .
Maar gespreid bemesting verhogen heb ik wel goede ervaring mee (backbudding sinds ik dit toepas).
Even nog om te verduidelijken : je vind de mijne mooi maar als je goed kijkt zie je dat hij vorige winter zwak stond op een van de onderste takken .
En daarom post ik je nu een FOTO VAN HOE HIJ ER NU BIJ STAAT JE ZIET DAT DE TAK MAGER IS GEWORDEN MAAR IK HEB GOEDE HOOP VOOR DE TOEKOMST.
Dus het is duidelijk dat het geen makkelijke soort is maar wel een leuke om aan te werken
Ik heb de mijne al ruim 16 jaar en kocht hem als struik in een tuincentrum

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by stevens.

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52310

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269

stevens schreef : visemulsie nu en de dosis verhogen :bijvoorbeeld van 3ml per 3 liter water

3ml per 3 liter water? Das wel weinig hoor...

zorg er zeker voor dat je genoeg wortels en microhyza schimmel over kan brengen bij de verpotting

waarom zou je de schimmel bij de verpotting overzette? Deze boom heeft al deze schimmel
dus dit is overbodig... Je kan wel de schimmel bij een andere boom meegeven als deze weinig schimmel heeft.

Als je gaat vormen laat een stomp je staan van de oude verwijderde tak en smeer ruim in met wondpasta want achteraf kan je daar misschien nog een leuke jin van maken (weghalen kan later altijd nog als hij niet past in het totaalbeeld)

wondpasta bij een den? De hars van een den zorgt zelf voor de afdichting....

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52317

• Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 78
Gedraaid :silly:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52341

• stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64

Jellevanlooy schreef :

stevens schreef : visemulsie nu en de dosis verhogen :bijvoorbeeld van 3ml per 3 liter water

3ml per 3 liter water? Das wel weinig hoor...

zorg er zeker voor dat je genoeg wortels en microhyza schimmel over kan brengen bij de verpotting

waarom zou je de schimmel bij de verpotting overzette? Deze boom heeft al deze schimmel
dus dit is overbodig... Je kan wel de schimmel bij een andere boom meegeven als deze weinig schimmel heeft.

wondpasta bij een den? De hars van een den zorgt zelf voor de afdichting....

Tja dit zijn mijn persoonlijke bevindingen.
Wie er anders over denkt respecteer ik zeker zijn mening.

Hulp pinus identificatie 8 jaren 6 maanden geleden #52345

• Jurriemr
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 27
Hartelijk dank voor de info, vooral over het vormen van de boom in de toekomst. Ik heb nu wat meer inzicht gekregen, vooral de cascade had ik niet aan gedacht. Ik laat de boom aansterken en volgend jaar gaan we beginnen met verpotten en dan misschien eind 2017 vormen.

Groet jeroen

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts