In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51346

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Was een pentaphylla niet 5 naalden? Deze groeien zover ik kan zien in paren van 2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51360

• JanDijk
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 71
Ben bang dat je hier geen gegarandeerd goed antwoord krijgt, simpel om het feit dat het vrijwel ondoenlijk is om een Den vanaf een foto te determineren. Wij doen dat altijd met een paar bonsaivrienden onder elkaar en dan ook nog alleen als we de boom onder ogen hebben. Hier op het forum zit dan wel heel veel theoretische kennis maar over de praktische kennis heb ik toch vaak mijn twijfels, dus daar zou ik niet volledig op vertrouwen. Maakt ook niet zo heel veel uit hoor want de basisverzorging van tweenaalden dennen is voor alle soorten vrijwel gelijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janhansen

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51364

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ja een pentaphylla is er 5, dus die is het dan alvast niet :P

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51370

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Dus de twijfel is er nog tussen een p thunbergii p parviflora en een p mugo iemand die specifiek iets over de verschillen hiertussen kan zeggen?
Ik snap dat het moeilijk is aan de hand van fotos maar het moet toch mogelijk zijn met de kennis van de experts alhier.
Vast bedankt voor het meedenken ik heb hem pas een weekje, in een opwelling gekocht en de vorige eigenaar heeft hem 7 jaar geleden overgenomen van iemand anders en deze had ook bijna geen informatie.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51372

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 958
Vanwege de voor het oog stugge en compacte naaldzetting, hou ik het op een mugo

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51373

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
parviflora is ook 5 naalden. Ben je echt zeker dat het maar 2 naalden zijn? Ik zie het niet zo goed op de foto, anders haal je eens een ouder bundeltje er uit en kijk je eens goed (maar geen vergeelt bundeltje). Ik vind het zelf al vaak moeilijk te zien hoeveel naalden er in één bundeltje zitten als de plant voor je staat :P. Want als je een soort zoekt is dit één van de belangrijkste dingen. Zoals ik al zei ik ben hierin geen expert maar ik heb verschillende dennen staan. Ik probeer gewoon wat te helpen. Ik zou ook graag hebben dat er met mij iemand probeert te denken...

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51374

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Het kan heel goed een mugo zijn. Het is zowieso een tweenaaldsden (Tenzij iemand overal 3 naalden uit de bundeltjes heeft gehaald :evil: ). En Sylvestris heeft gedraaide naalden, wat ik hier niet echt zie. Maar goed. Dat is uitgaande van een kort lijstje.. Ik ben geen dennenkenner, en durf niet uit te sluiten dat het geen andere is. Denk aan japanse zwarte of rode den.

Meenemen naar iemand die veel van dennen weet. Dennen en jeneverbessen op soort brengen is erg lastig vanaf foto's.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51380

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Bij deze nog wat foto's ter verduidelijking

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51381

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Meenemen naar een expert is praktisch onmogelijk ivm gewicht en grootte,ik kreeg hem met pijn en moeite al in mijn stationwagen.
Anders was dit zeker een optie.
Ik ben zelf ook aan twijfelen of ik mijzelf als amateur niet ietsjes heb overschat door deze als eerste bonsai aan te schaffen.
Het was dat ik er toevallig tegen aan liep en hem voor een spotprijs kon krijgen.
Eerlijkheidshalve was ik meer naar een Japanse esdoorn aan het zoeken om mee te beginnen.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51382

• JanDijk
  • Ontvangen bedankjes 71
Dennen zijn inderdaad niet de makkelijkste soorten om mee te beginnen. Ze worden niet voor niets de hogeschool van de bonsaikunst genoemd. Daar wordt voornamelijk het op de juiste manier van opkweken en de vorming van deze soorten mee bedoeld. Dan heb ik het over de tweenaalden dennen, vijfnaalden dennen is weer een heel ander verhaal. Om ze enkel in leven te houden zijn geen al te moeilijke kunstgrepen voor nodig en is op het internet veel informatie over te vinden. Op dit moment is een goede verzorging en het in leven houden het belangrijkste lijkt mij. De precieze soort en de vorming zijn nu even minder belangrijk dat kan echt wel een paar jaar wachten. Jezelf goed inlezen is ook heel belangrijk, foto's heel veel foto's gaan bekijken en die dan gaan vergelijken met je eigen boom kan ook heel leerzaam zijn. Probeer uit de vele informatie die op het internet voor handen is de juiste er uit te filteren en neem niet alles voor waarheid aan van wat er op fora geschreven wordt want geloof me daar zit veel kaf onder het koren. En mocht er eens een echte kenner naar je boom kunnen komen kijken is dat mooi meegenomen.

Laast bewerkt: Post by JanDijk.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts