In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51385

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ga mij er eens in verdiepen ik heb hem voor nu ook te ruil gezet tegen een acer palmatum deshojo op MP (waar ik eigenlijk voor aan kijken was hij is mij ook een beetje aan de grootte kant).
Mocht iemand interesse hebben dan graag een berichtje.
De liefde voor bonsai is er in ieder geval maar de twijfel of ik deze boom kan handhaven is er wel en ik wil hem niet om zeep helpen.
Dank allen voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51386

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Laat je niet zo snel ontmoedigen. Ze zijn zeker zo moeilijk niet!

Begin nog goed te mesten dit jaar, in de winter pluk je zijn naalden.
Dan ga al al wat backbudding krijgen, volgende zomer kan je de nieuwe groei weghalen
voor nog meer backbudding.

Dit is wat je nu nodig hebt, knoppen terug om hem compacter te maken want het loof zit zeer ver weg.
Wel lijkt het dat deze boom in een zeer ruime pot staat! Dat Is niet zo best omdat de boom nooit zijn pot leeg krijgt gedronken
en altijd wat nat blijft... Dus let daar voor op!

Succes, ik zou hem niet wegdoen. Probleem met de grote? Shohin kan je er ook van maken. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janhansen

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51387

• JanDijk
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 71

Jellevanlooy schreef : Laat je niet zo snel ontmoedigen. Ze zijn zeker zo moeilijk niet!

Begin nog goed te mesten dit jaar, in de winter pluk je zijn naalden.
Dan ga al al wat backbudding krijgen, volgende zomer kan je de nieuwe groei weghalen
voor nog meer backbudding.

Dit is wat je nu nodig hebt, knoppen terug om hem compacter te maken want het loof zit zeer ver weg.
Wel lijkt het dat deze boom in een zeer ruime pot staat! Dat Is niet zo best omdat de boom nooit zijn pot leeg krijgt gedronken
en altijd wat nat blijft... Dus let daar voor op!

Succes, ik zou hem niet wegdoen. Probleem met de grote? Shohin kan je er ook van maken. ;)

Wanneer nog niet zeker is over welke soort het gaat en dan al gaan adviseren om te gaan plukken, een techniek waar gevorderden vaak nog moeite mee hebben is lijkt mij hier totaal niet op zijn plaats.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51388

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Daarom wil ik ook graag de soort weten ik stel alle meningen op prijs maar ik heb jaren aquariums gehad met cichliden (om maar wat te zeggen) en deze kon je ook verdelen onder meerdere soorten Malawi,zuid Amerikaanse etc maar een graadje verschil in temperatuur in een ondersoort van een van de hoofdsoorten kon al funest zijn voor een vis ;-) ook al zou je zeggen tis toch dezelfde hoofdsoort.
Ik wil altijd het precieze ergens achter weten en af en toe is dat ook wijselijk het beste .
Toch blij met zoveel meedenkers en ik ga mij eerst nog eens heel goed informeren en bedenken voordat ik uberhaupt hem wel of niet wegdoe.
Vind hem zelf toch wel een plaatje

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51389

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Pot is trouwens inderdaad groot geloof 60*50 cm ongeveer en zou de afgelopen 6 jaar niet meer omgepot zijn.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51390

• JanDijk
  • Ontvangen bedankjes 71

Janhansen schreef : Pot is trouwens inderdaad groot geloof 60*50 cm ongeveer en zou de afgelopen 6 jaar niet meer omgepot zijn.

Niks mis met deze pot. Een boom waar de komende jaren flink aan gewerkt wordt heeft juist flink wat groeikracht nodig en dat bereik je eerder in een grote pot.

Bij een eventuele verpotting zou ik voorzichtig te werk gaan en niet meer dan 25% substraat vervangen. Over dat verpotten zijn de meningen nogal verdeeld ikzelf verpot dennen altijd in het voorjaar, anderen doen dat weer in de zomer of zelfs in het najaar.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51391

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Naalden plukken moet bij elke soort van 2 naalden dennen, lijkt me niks mis mee.
Bemesten doe je als je groei wil op je bomen dus ook niks mis mee

Ze in een te grote pot zetten is pas voor problemen zorgen.
Als jij dit wel doet jan zal je zeker een goede controle hebben over het water geven?
Het belangrijkste in bonsai...

Mss best volgend jaar verpotten denk ik, je weet niet waar je boom instaat
en zo heb je geen contole (idd alweer controle) over je water geven.
Ook kan je zien wat er mogelijk is om de inplantingshoek te veranderen als dat nodig moest zijn.

Een gevorderde die moeilijkheden heeft met naalden plukken? Die zal niet zo gevorderd zijn denk ik :lol:

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51412

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Zolang je niet zeker bent over de soort en de verzorging zou ik niet teveel rommelen met deze plant. Overdrijf niet met water geven en verder standaard verzorging toepassen.
Als je ziet hoever het loof van Yamadori soms van de stam verwijderd is en men dat toch onder controle krijgt zal een jaar uitgroei meer of minder niet zoveel uitmaken.
Mijn advies is dus: standaard verzorging voor dennen en hulp zoeken bij een ervaren begeleider.

Ik vindt trouwens dat die man in het tuincentrum niet zo onbekwaam was en wel degelijk wist waarover het ging. Eerder een oneerlijke persoon die je voor enkele euro's deze boom wou ontfutselen.

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 7 maanden geleden #51420

• Janhansen
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank Ivan voor de reactie ik had zelf ook al hetzelfde vermoeden qua tuinman,al weet ik zelf niet in welke waarde deze boom zou moeten zitten (maar een paar tientjes :woohoo: ) en ik heb ook al een ruil tegen een acer katsuru afgeslagen.
Of het wordt een deshojo of we gaan aan de slag met deze ;-) ik ben eigenlijk wel nog op zoek naar een goede "all in One" site met beginners informatie voor de 2 naaldige dennen iemand tips?

Hulp gevraagd identificatie bonsai boom 8 jaren 6 maanden geleden #51432

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

t.vanbeek schreef : De sylvestris heeft naalden van wel 8cm lang, die gedraaid zijn.

De mugo heeft naalden die beduidend korter zijn, 3-8cm.
Deze zijn recht, niet gedraaid.

Denk zo op de foto te zien dat jij de mugo hebt, mooie boom trouwens.

Ik heb twee sylvestris met naalden van 2cm.. mugo en sylvestris zijn echt niet makkelijk uit elkaar te houden. Het verschil tussen 2 naalden en 5 naalden is een stuk duidelijker. Ik verzorg mugo en sylvestris hetzelfde.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts